VINDEN EN BINDEN VAN MEDEWERKERS HET MEDEWERKERSTEKORT IS ÉÉN VAN DE GROOTSTE UITDAGINGEN VAN DIT MOMENT. DE GENERATIE DIE MOMENTEEL OP ZOEK IS NAAR EEN BIJBAANTJE WORDT OOK WEL GENZ GENOEMD. WAT MOTIVEERT DEZE GENERATIE? WE DELEN EEN AANTAL INZICHTEN EN GEVEN TIPS OVER HET WERVEN EN BEHOUDEN VAN MEDEWERKERS UIT DEZE GENERATIE. Generatie Z leeft in een snelle en digitale wereld. Verveling ligt altijd op de loer en als ze iets willen dan het liefst gelijk. Ook wel instant gratification genoemdð Wil je een nummer horen, dan wacht je niet tot deze op de radio komt, je schakelt Spotify in. Wil je iets zien op tv, dan kijk je via een streamingsdienst wat je op dat moment wilt zien. Deze generatie is gewend geraakt aan het direct beschikbaar zijn van datgene wat ze willen. Solliciteren doen ze dus het liefst met een appje. Bellen of een contactformulier invullen doet deze generatie niet meer. Aangenomen? Dan het liefst dezelfde dag nog beginnen. Het is belangrijk om te bedenken waarom deze generatie een bijbaantje zoekt en wat zij als medewerker verwachten van een werkgever. 20 DE TOP 3 1. Geld verdienen om leuke dingen te doen. Uiteindelijk gaan de meeste mensen aan de slag om geld te verdienen. Bij de jeugd is dit voornamelijk om leuke dingen te kunnen doen. Naast salaris zou je ze dus ook eens extra kunnen belonen met een bioskoopkaartje of ander leuk uitje. 2. Een gezellig team Werken in een gezellig en divers team. Besteed dus voldoende aandacht aan het creëren van een goedwerkend team. Vaak wordt er gewerkt met vrienden of ontstaan vriendschappen op de werkvloer. Juist dit zorgt ervoor dat ze ook iets voor elkaar over hebben. 3. Ondernemers in de dop Deze generatie is erg ondernemend en competitief. Geef ze dus voldoende ruimte en verantwoordelijkheid om dit te laten zien. Geef het team kleine uitdagingen om tegen elkaar te ‘strijden’. Dit maakt het werk ook leuk
21 Online Touch Home