WERVING Momenteel lijkt iedereen wel medewerkers te zoeken. Het valt dus niet mee om op te vallen tussen alle advertenties die er zijn. Hierbij een aantal tips om toch de juiste mensen te bereiken. Social media Bij de jonge doelgroep ligt social media al snel voor de hand. Zij besteden nu eenmaal veel tijd op hun telefoon. Een aantal tips om social media in te zetten voor werving. • Motiveer je medewerkers jouw social media pagina te volgen, de kans dat zij berichten over werving vervolgens delen is groter. En als ze dat doen bereik je direct de juiste doelgroep. • Volgens de Nederlandse regelgeving is het niet toegestaan om betaalde campagnes in te zetten op jongeren onder de 18 jaar. Met een betaalde campagne is het dus lastiger om de echt jonge doelgroep te bereiken. Pas je berichten hier dus op aan. • Hoewel jongeren steeds meer op TikTok zitten geven zij aan op dit kanaal niet te zitten wachten op advertenties van bedrijven. Naast TikTok zitten zij ook nog vaak op Instagram. Met name stories en reels zijn daar populair. Daarbij kun je op TikTok alleen landelijk adverteren en bij Instagram ook regionaal. Ga je aan de slag met een online campagne bouw deze dan zorgvuldig op. Onbekend maakt onbemind, daarom is het goed om te laten zien wat het werken bij de cafetaria inhoudt. Met name de diversiteit van de taken is iets wat medewerkers aanspreektð Laat dit bijvoorbeeld zien in korte filmpjesð Sluit af met een oproep om te komen solliciteren. Voor Foodmaster hebben we een aantal challenges gemaakt en deze online gedeeld. Bij Family hebben we de nadruk meer op diversiteit van het team gelegd. Bekijk de voorbeelden om inspiratie op te doen. Waar de filmpjes vooral draaien om het laten zien van de werkzaamheden en plezier uitstralen. Is het goed om dit te combineren met een duidelijk oproep om het team te komen versterken. Dit werkt beter als je gebruik maakt van stilstaande beelden. Stel bijvoorbeeld je team voor met naam en de taak die zij hebben of richt je meer op de taken die er zijn zoals we bij Foodmaster hebben gedaan. Hier hebben we het aan laten sluiten op de filmpjes met de verschillende challengesð Offline materialen Naast online werken offline materialen ook nog steeds heel goed. Denk hierbij aan de volgende materialen. Raamstickers Met een raamsticker laat je duidelijk aan voorbijgangers weten dat jij op zoek bent naar medewerkers. Flyers Geef flyers mee bij alle bestellingenð Misschien zit je dan niet direct bij de doelgroep, maar het kan altijd zijn dat een moeder of tante de vacature onder de aandacht brengt bij iemand waar het wel voor van toepassing is. Lokale initiatieven Vraag ook eens rond bij verenigingen zoals de voetbalclub of je daar een poster op mag hangen. Hier loopt de doelgroep meerdere keren per week rond. “De enige zak waar jij mee werkt!” Ga de uitdaging aan bij Foodmaster! “Snel geld verdienen?” Ga de uitdaging aan bij Foodmaster! “Een speciale bijbaan?” Solliciteer bij Foodmaster! “De vetste bijbaan!” Ga de uitdaging aan bij Foodmaster! “Ook aan de bak?” Flip it, fry it of Foodmaster it ð Join the team bij
22 Online Touch Home