24

VAN HORECAONDERNEMER NAAR TIKTOK-STER: ‘HET IS DE INSPANNING DUBBEL EN DWARS WAARD’ Vergeet Facebook en Instagram; TikTok is tegenwoordig the place to be, ook voor horecaondernemers. Chiara Cappellano van restaurant en traiteur Il Tartufo en Vincent van Looijengoed van IJssalon La Dolce zijn dankzij de app bekend in heel Nederland. En ze trekken niet alleen nieuwe consumenten aan. Actief zijn op Facebook is inmiddels standaard in de horeca. Veel ondernemers zitten daarnaast ook op Instagram. Maar jongeren vinden Facebook al een tijdje ‘stom’ en Insta lijkt ook op z’n retour. Nee, tegenwoordig moet je op TikTok zijn, één van de populairste social media-apps ter wereld. Maar hoe navigeer je als ondernemer op deze app en wat levert het op? Chiara Cappelano (25) werkt in het bedrijf van haar ouders, restaurant en traiteur Il Tartufo in Delft. Ze maakt aantrekkelijke receptenvideo’s van haar eigen gerechten en broodjes en heeft zo’n 84 duizend volgers op TikTok. Vincent van Looijengoed (32) van IJssalon La Dolce in het Drentse Borger maakt samen met zijn manager Odin Blei (22) lollige sketches. 24 Zij hebben inmiddels ruim 110 duizend volgers en wonnen in 2021 de Best Social Media Award. Chiara en Vincent vertellen over hun ‘rise to fame’ op TikTok en het effect op hun bedrijf. WAAROM ZIJN JULLIE MET TIKTOK BEGONNEN? Vincent: “Voor de naamsbekendheid. We zitten net buiten het centrum, dus we moeten het vooral hebben van mensen die gericht naar ons toekomen. We wilden daarnaast meer jongere consumenten aantrekken. Twee jaar geleden viel het ons al op dat de jeugd bijna geen Facebook meer gebruikte. TikTok was toen nog niet zo groot, maar jongeren omarmden het wel meteen.” Chiara: "Het begon voor mij als grap in maart 2021. Ik maakte al twee jaar Instagram-video's met het broodje van de week. Dat waren langere video’s. Een paar jongere vriendinnen zeiden dat ik die op TikTok moest zetten. Dat heb ik gedaan, maar dan ingekort en met een muziekje. Het ging meteen viral. Er zat verder geen gedachte of strategie achter.”

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication