WAAR HEBBEN JULLIE HET SUCCES OP TIKTOK AAN TE DANKEN? Vincent: “Blijkbaar laten we filmpjes zien die aanspreken. We proberen een grens op te zoeken in de humor. Op Facebook en Instagram word je dan meteen zwart gemaakt, maar op TikTok vinden ze dat wel leuk. Het ziet er bij ons ook niet te gelikt uit.” Chiara: "Het was een samenkomst van omstandigheden. Tijdens corona waren mensen vaak online en je zag toen nog niet veel Nederlandse culinaire TikTokkers. Bovendien vonden mensen onze gerechten er lekker uitzien.” Als ik Italiaanse woorden uitspreek, doe ik dat op z'n Italiaans. Daar vonden mensen iets van en zodra ze online iets van je vinden, kan het snel gaan. HOEVEEL VIDEO’S MAKEN JULLIE PER WEEK? Chiara: "Eerst drie, maar nu één omdat ik gewoon drukker ben in de zaak. Met een receptenvideo, bijvoorbeeld een pasta, ben ik zo’n vier uur bezig. Een broodjesvideo is in twee uur wel klaar.” Vincent: “Er gaat best veel tijd in zitten, zo’n vijf of zes uur per week. Dan hebben we ongeveer drie filmpjes.” La Dolce: Odin Blei (links) en Vincent van Looijengoed van IJssalon La Dolce WAAR BEN JE DAN VOORAL DRUK MEE? Vincent: “Met bedenken en opnemen, en soms moeten we op zoek naar attributen zoals een pruik of een bril.” Chiara: “Ik ben altijd erg bezig met de looks. Ik doe m’n best om de tafel leuk aan te kleden en zorg dat m’n haar, kleding en make-up goed zijn. Daar letten mensen wel op. Licht vind ik ook belangrijk. Ik neem het liefst buiten op en dan wil ik op het juiste tijdstip filmen voor het beste licht. De nabewerking kost mij ook veel tijd. Langere video's doen het niet zo goed op TikTok dus ik maak video’s van rond de minuut, maar ik heb altijd veel filmmateriaal om te editen.” EN, IS HET DE INSPANNING WAARD? Vincent: “Dubbel en dwars. We zien een enorme toename aan jeugd. Ze komen uit alle hoeken van het land en willen met ons op de foto. We merken het ook in de omzet.” Chiara: "Het effect is immens. We waren gelukkig altijd al druk, maar sinds TikTok hebben we een veel groter bereik. Na de eerste video’s stond er elke dag een lange rij voor de deur. We verkochten negenhonderd broodjes per dag in plaats van tweehonderd. De omzet in maart 2021 was met 103 procent gestegen ten opzichte van maart 2020.” LEVERT HET OOK MEDEWERKERS OP? Vincent: “We hebben nog nooit zo veel jonge sollicitanten gehad als afgelopen jaar. Twee vacatures en dertig sollicitanten.” Chiara: “Het voelt gek om te zeggen, maar ons bedrijf is ‘cool’ geworden. Met een kleine uitzondering hier en daar hebben we ons team altijd op orde.” HEBBEN JULLIE TIPS VOOR ONDERNEMERS? Vincent: “Reclame maken werkt op TikTok niet. We hebben dat weleens met een sorbet gedaan en dat had totaal geen effect.” Chiara: “Zorg dat je de app eerst goed begrijpt. Ga er een aantal weken op, bekijk de trends en ontdek wat mensen willen zien. De eerste seconden van een TikTok-video zijn bijvoorbeeld heel belangrijk. Het moet er goed uitzien met een trending muziekje eronder, anders scrollen ze door. Trends op TikTok komen en gaan heel snel, dus je moet er snel bij zijn. Het is voor ondernemers lastig om dat zelf te doen. Laat het over aan jonge medewerkers die dat leuk vinden. Zij zijn er veel beter in.” Vincent: “Onze stijl is geregeld veranderd. Wat we nu doen, slaat nu aan. Maar niets is zo veranderlijk als jongeren.” Sinds TikTok hebben we een veel groter bereik. Na de eerste video's stond er elke dag een lange rij voor de deur. In een gekleurd vak. Chiara Cappellano met haar vader Fabio, eigenaar van Il Tartufo 25
26 Online Touch Home