WOUTER STAAL HEEFT MET YB ALLES FOUT GEDAAN: ‘ANDERS LEER JE NIETS’ Het aanbod is sinds kort volledig plantaardig en de groeiplannen zijn ambitieus; Yoghurt Barn, tegenwoordig YB, is volop in beweging. Dankzij een rebranding van de vestigingen leren gasten meer over de missie en kan ook de haastige consument er terecht. Een gesprek met mede-eigenaar Wouter Staal over duurzaamheid, doelen en innovatie. ‘We hebben altijd iets te vertellen.’ Als Wouter en Esther Staal in 2012 de eerste Yoghurt Barn openen in Utrecht, hebben ze totaal geen horecaervaring. Maar tijdens een vakantie in Spanje zagen ze succesvolle concepten met yoghurt in de breedste zin van het woord. Dat moét ook in ons land aanslaan, zo is de overtuiging. Anno nu heeft YB veertien vestigingen (waarvan één in franchise), viert het bedrijf het tienjarig bestaan en lonkt een internationale uitbreiding. MENS, DIER EN AARDE YB is meer dan een ontbijt- en lunchroom met yoghurt als kernproduct. Alles wat YB doet, komt ten goede aan mens, dier en aarde. Het bedrijf opereert klimaatpositief door haar gehele operatie door te meten, de nadruk te leggen op reductie en bomen te planten voor de CO2-uitstoot die het nog niet kan verminderen. YB mag zich als eerste horecabedrijf van Nederland een B Corp noemen (Benefit Corporation), een certificering voor duurzame bedrijven. In augustus 2022 werd YB voor het eerst opgenomen in de Food100, een lijst met de belangrijkste voedselveranderaars. Ook wordt YB door gasten getipt als kanshebber voor de Inspirerende 40, een initiatief van adviesbureau Synergie. 26 100 PROCENT PLANTAARDIG De grootste verandering voor de consument is het volledig plantaardige aanbod in alle vestigingen sinds oktober 2022. Wouter Staal zet een stip aan de horizon: We willen in 2025 de leider zijn in plantaardig ontbijt, lunch en tussendoortjes in Noordwest-Europa. YB GROEIT VAN EEN HORECABEDRIJF UIT TOT EEN MERK, EN DAT MERK IS VAAK IN HET NIEUWS. HOE DOEN JULLIE DAT? “Dat is de aard van het beestje. Ik heb bij Nike en Philips gewerkt als marketeer en ik vind het prachtig om merken te bouwen. Het is heel tof om nu ons eigen verhaal te smeden. Het is inderdaad bijzonder dat we met ‘slechts’ veertien winkels zo vaak in het nieuws zijn. Maar we hebben altijd iets te vertellen want we doen constant nieuwe dingen.” Wouter Staal
27 Online Touch Home