Wat is branding? Laten we allereerst de verwarring tussen branding en marketing uit de weg helpen. Zie het als buurman en buurman. Als friet en mayo. Ze hebben elkaar nodig. Branding is letterlijk wie jij bent en hoe je wilt dat gasten naar jou kijken. Het is je DNA, je karakter en alle associaties die opkomen bij het horen van jouw naam. Het is wat jou anders maakt dan anderen. Marketing, daarentegen, is meer de schakel tussen jou en je gast. Het is bedoeld om gasten te bereiken en activeren en wordt aangepast op basis van jouw branding. Dit maakt het essentieel dat jouw branding staat als een huis! Waarom is branding zo belangrijk in de wereld van fastfood? Momenteel barst het van de fastfoodrestaurants en vliegen de horecaproducten over de toonbank. Zo blijkt uit de cijfers van BoldData dat Nederland in juli 2022 meer fastfoodrestaurants dan ‘gewone’ restaurants telde. En nee, dat zijn niet alleen de grote spelers, zoals McDonald’s of Domino’s Pizza. Dit zijn alle restaurants die zorgen voor een directe consumptie van kleine eetwaren zoals snackbars, frietkramen, grillrooms en afhaalrestaurants. Zij schrijven: “De afgelopen 5 jaar is het aantal eetgelegenheden in Nederland gestegen met 23%: van 29.545 naar 36.210 zaken. Deze groei komt vooral door de toename van het aantal fastfoodrestaurants in Nederland. Er kwamen in 5 jaar 3.895 fastfoodzaken bij. Het aantal ‘gewone’ restaurants steeg met 2.770 nieuwe zaken. Op dit moment wint fastfood het in Nederland zelfs van de reguliere restaurants.” Hartstikke gezellig al die nieuwe zaken natuurlijk - iets met zielen en vreugd - maar hoe zorg je er nou voor dat een groot deel van die gasten naar jouw zaak komt? Plan van aanpak: de eerste naam zijn dat opkomt in de gedachten van de (potentiële) gast en je dus zodanig onderscheiden dat de gast niet meer om je heen kan. Door middel van de juiste strategie creëer je het vermogen om een unieke, herkenbare identiteit neer te zetten die menig mens herkent, herinnert en niet meer vergeet. Waarom is branding juist nu belangrijk? Zoals we al noemden is fastfood razend populair in Nederland en is het aantal ondernemingen de laatste tijd flink gestegen. Als een dot mayo op de friet is de grootste piek dan ook terug te zien in coronajaar 2021: toen openden 1.320 fastfoodzaken hun deuren (een stijging van 8%), waarbij snackbars het vaakst te zien zijn in het straatbeeld, gevolgd door pizzeria’s en grillrooms. Daarom worden cafetaria’s tegenwoordig op méér dan goede friet of patat beoordeeld. Waar een traditioneel bezoek aan de cafetaria voornamelijk geëvalueerd werd op basis van smaakbeleving, is deze langzaamaan meerdere zintuigen gaan betrekken. Het belang van smaakbeleving is dus getransformeerd in die van totaalbeleving. Zintuigen worden geprikkeld en een snel delletje wordt een ervaring op zich, waarbij een unieke uitstraling van het snackbakje niet kan ontbreken. “Op dit moment wint fastfood het in Nederland zelfs van de reguliere restaurants.”
38 Online Touch Home