RALPH MARKWAT KIJKT VOORUIT: ‘HET KOMT BEST GOED MET ONZE BRANCHE, MAAR NIET VANZELF’ Dat de markt onrustig is en horecaondernemers het zwaar hebben, is een understatement. Maar juist deze tijden vragen om daadkracht, zegt Ralph Markwat. Volgens de FHC-directeur is er bovendien genoeg om het komende jaar positief over te zijn, want in lastige tijden presteren wij juist heel erg goed als sector. ‘Maar ga ondernemen.’ WAAR BEN JE POSITIEF OVER VOOR DIT JAAR? “Ten eerste dat we de balans in de arbeidsmarkt weer langzaam terug zien komen en dat ondernemers uit die stressmodus stappen.” WAT BEDOEL JE DAARMEE? “We hebben ons de afgelopen jaren soms absurd gedragen om personeel te krijgen en te behouden; tekenbonussen, medewerkers bij de concurrent weghalen, mensen aannemen zonder sollicitatieproces en op je knieën om een zestienjarige te behouden als die aangeeft weg te willen. Dat heeft niets met goed werkgeverschap te maken. Het is vanuit een verloren positie je personeel proberen te pleasen. Daar komt langzaamaan wat meer balans in, eerst in de regio en later in de stad. Jongeren merken nu langzamerhand dat ze niet meer overal kunnen werken, dus we verwachten dat de balans in de arbeidsmarkt terugkeert. Vervolgens zal dat ook bij wat oudere medewerkers het geval zijn. Veel sectoren gaan mensen loslaten en die moeten wij weer aan ons prachtige vak verbinden.” RALPH MARKWAT FHC-directeur VEEL HORECAONDERNEMERS HEBBEN DE AFGELOPEN TIJD HUN ZAAK MOETEN SLUITEN. BAART DAT ZORGEN? “Dat is natuurlijk triest, maar ook dat zorgt voor balans. Sommige horecabedrijven die dankzij overheidssteun corona hebben overleefd, hadden daarvoor eigenlijk al geen bestaansrecht. Maar ze haalden wel handen uit de markt. Als die terugvloeien, geeft dat weer kansen. Dat betekent namelijk dat er ook meer omzet vrijkomt, die vervolgens opgepakt kan worden door ondernemers die wél goed renderen en er een sport van maken om optimaal te presteren. Ik vind overigens ook dat die omzet aan hen toebehoort.” HOE ZIT HET MET DE OMZET VAN FAMILY EN FOODMASTER? “Ook daar zijn we positief over. We verwachten dat de omzet op niveau blijft of misschien wel stijgt als we echt aan de boom schudden, al wordt dat niet makkelijk. Maar er zijn genoeg kansen aan de omzetkant. We zien echter wel een omzetverschuiving; van maaltijdbezorging naar het eethuis en de afhaal.” 6
7 Online Touch Home