7

WAT ZIJN DE ONTWIKKELINGEN IN DE BEZORGMARKT? “We hebben tijdens corona zo’n beetje alle vestigingen in een week tijd overgezet op delivery. Bezorgen nam natuurlijk een enorme vlucht en mede daardoor zijn we die crisis redelijk goed doorgekomen. De laatste tijd zien we echter dat de bezorgomzet een beetje stagneert, al kan dat natuurlijk zo weer veranderen. Maar bezorgen heeft een duurder imago en dat is niet helemaal terecht. De klant besteed er gewoonweg veel meer omdat ze meer aanklikken dan dat ze in de afhaal voor de balie staan. In tijden van economische tegenspoed zal men liever afhalen dan laten bezorgen om die reden. We gaan ondanks dat zeker onze eigen site verder uitbouwen zodat we minder afhankelijk zijn van platforms die anders acteren naar de consumenten dan dat we zelf zouden willen doen. Voor veel ondernemers was bezorgen een noodzakelijke activiteit en als het volume dan terugloopt, is de stap om ermee te stoppen makkelijk gezet. Dat is overigens niet erg, want dan komt er meer ruimte in de markt voor de ondernemers die bezorgen professioneel hebben doorontwikkeld, zoals zovelen in onze formules.” AFHALEN ZIEN JULLIE OOK TOENEMEN? “Ja, zowel bij Foodmaster als bij Family. Het is gemakkelijk en goedkoper voor de klant, maar ook voor de ondernemer; een bezorgorder kost de cafetaria gewoonweg 5 à 6 euro meer dan een afhaalbestelling. We gaan ook verder met digitaliseren zodat er meer vooraf wordt besteld om af te halen. Daarbij hoort ook dat we die stromen in het bedrijf goed een plek geven. Dus de vooraf bestelde producten staan klaar op een ‘pick-up-point’. Bij Family Axel bijvoorbeeld, wordt verreweg het merendeel van de bestellingen inmiddels vooraf besteld.” EN LIGT DE FOCUS OP HET EETHUIS IN DE RECESSIE DIE AANSTAANDE LIJKT? “Bij Family wel, ja. De consument wordt, ondanks de maatregelen, geraakt in de portemonnee. Bij Family kun je voor minder toch boven verwachting goed eten. De eethuizen zitten de laatste tijd dan ook vol met mensen die echt uit eten gaan. En de meeste maar zeker de nieuwe Family-vestigingen zien er erg gaaf uit. Ik denk echt dat het op dit moment de mooiste cafetaria’s van Nederland zijn en zie ook heel veel kopieën van het Family-concept. Daar zijn we trots op.” EN FOODMASTER? “Daar blijft gemak belangrijk, waarbij we dit jaar nog meer inzetten op comfort food en voordeelimago. Want juist in deze tijden is comfort food enorm populair, dat zagen we ook in 2009 en daarvoor in 2001. Een belangrijke boodschap daarbij is dat Foodmaster voordelig is. Je gaat campagnes zien die nieuwe klanten en bestaande klanten bewegen om vaker naar de cafetaria te komen. Daarnaast voegen we nieuwe elementen aan de huisstijl toe die de winkels warmer maken en meer kwaliteit uitstralen. Het zijn updates die de formule even weer anders op de kaart zetten. Dat is het voordeel van bij een formule zitten, er wordt continu nagedacht over wat er nodig is om de consument van morgen te triggeren om te komen” GENOEG KANSEN VOOR OMZET, MAAR DE KOSTENKANT IS EEN UITDAGING “Moeilijke tijden vragen om ondernemerschap. Tijdens corona hebben veel ondernemers op hun handen gezeten en hun prijzen niet verhoogd. Onze leden, een enkeling uitgezonderd, hebben dat wel op tijd gedaan en soms al voor de derde keer in 1 jaar tijd. Ze hebben daar relatief weinig over gehoord van klanten, terwijl het behoorlijke prijsstijgingen waren. Dat betekent dat de cafetaria prijselastisch is en dat de consument ons waardeert.” MAAR TEGEN TORENHOGE ENERGIEREKENINGEN IS BIJNA NIET OP TE BOKSEN “Klopt. Bij FHC konden ondernemers zich daarom aansluiten bij meerdere energiecollectieven waardoor de rekening behapbaar blijft. Maar ook hier geldt: ga ondernemen. Exceptionele tijden vragen om exceptionele maatregelen. Dingen waarvan je nooit had dacht dat je ze zou doen, ga je toch doen: friet en snacks in één pan frituren of sluiten op tijden waarop je voorheen open was. Maak samen met je personeel een energiebesparingsplan en maak harde keuzes in assortiment en in je marketingmix. 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication