WE VERSPILLEN STEEDS MINDER (MAAR HET KAN NOG BETER) De Nederlandse horeca verspilt steeds minder voedsel! Desondanks is in de periode 2022-2023 nog 55,4 miljoen kilogram aan eten weggegooid, goed voor een waarde van 647 miljoen euro. Inspecteur Micha Daniëls van Normec Foodcare, kennispartner in voedselveiligheid, productkwaliteit en smaak, over wat ondernemers kunnen doen tegen verspilling. De cijfers komen uit een onderzoek in het kader van de Food Waste Challenge. Een initiatief van de Rabobank in samenwerking met Wastewatchers, Hotelschool Den Haag en stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Sinds 2019 nemen 275 horecabedrijven deel aan een onlineprogramma, waarbij ze worden begeleid om verspilling aan te pakken. Over het jaar 2022-2023 hebben zij een besparing gerealiseerd van 9,2 procent ten opzichte van de start in 2019. Dit is een afname van ruim 5 miljoen kilo! Desondanks is nog 55,4 miljoen kilo verspild. CAFETARIAPRODUCTEN “Het tegengaan van voedselverspilling in de fastservicesector is complexer dan in andere horecabranches’, begint Micha Daniëls. Hij inspecteert in opdracht van Normec Foodcare al twaalf jaar retail- en horecabedrijven, waaronder die van FHC Formulebeheer. 20 Belangrijke elementen van die complexiteit zijn dat producten in een cafetaria veelal niet verpakt zijn en uit de vriezer komen, en daardoor dus niet zo geschikt zijn voor bijvoorbeeld de Voedselbank of een initiatief als Too Good Too Go (zie kader). Daniëls: “De stelregel is dat een product na ontdooien twee dagen mag liggen voordat het moet worden bereid en ook na het bereiden geldt de +2-regel. Wanneer kies je er dan voor om iets weg te geven of te verkopen tegen een lagere prijs? Op de tenminste houdbaar tot-dag ben je immers nog open.” Als je wel kiest voor weggeven (voor minder), vervolgt hij, wat betekent dat dan voor je klandizie? “Wachten gasten met hun bezoek tot vlak voor sluitingstijd, omdat ze weten dat ze dan korting krijgen of misschien wel helemaal niets betalen?” DAGVERSE SNACKS Uitzonderingen zijn producten uit het assortiment die wel kunnen worden opgewarmd. “Verse friet bijvoorbeeld of kipproducten’, legt Daniëls uit. ‘Ik weet van een fastfoodketen die ik als opdrachtgever heb gehad dat dagverse snacks daar werden teruggekoeld en ingevroren, en vervolgens werden aangeboden aan de Voedselbank. En met voorgebakken verse friet kan dat op dezelfde manier.”
21 Online Touch Home