28

WIE IS GENERATIE Z EN HOE BIND JE DEZE WERKNEMERS? ‘MAAK HET VOORAL LEUK VOOR GEN Z!’ 28 De werkvloer stroomt steeds voller met jongeren van Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2012. Hoewel het onmogelijk is om ieder individu te vangen in een ‘generatie-hokje’, heeft deze zogeheten ‘Gen Z’ wel specifieke kenmerken. Zo zijn deze jongeren digitaal ingesteld, wars van hiërarchie, hechten ze waarde aan duurzaamheid én willen ze het vooral leuk hebben op de werkplek. Het belangrijkste kenmerk van Gen Z is misschien wel dat deze generatie volledig opgroeide in het digitale tijdperk. “Internet is voor hen belangrijker dan zuurstof”, stelt René Boender. Hij is marketeer en schreef, samen met Jos Ahlers, drie Gen Z-boeken. “Ze zijn altijd digitaal actief. Een tip voor werkgevers is dan ook: verbied de smartphone op de werkvloer niet, op die manier snijd je hen af van ‘hun’ wereld. Natuurlijk kun je wel regels opstellen voor het gebruik van een telefoon.” Hij adviseert ook om de jongeren buiten werktijd digitaal te benaderen. “Bellen ervaren ze als storend. App je, dan krijg je antwoord. Daarnaast is het belangrijk om deze generatie zaken uit te leggen. Ze willen begrijpen waarom dingen op een bepaalde manier gebeuren.”

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication