4

DE TOEKOMST VAN SNACKS Consumentengewoontes veranderen voortdurend, voor wie werkzaam is in Foodservice is dat geen geheim. Een van die veranderende gewoontes is het snackgedrag van consumenten. Vroeger aten mensen op de klassieke eetmomenten; ontbijt, lunch en diner. Een borrelnootje in de avond wellicht, maar daar hield het wel mee op. Tegenwoordig zien we dat er op veel meer momenten gegeten wordt, in kleinere ‘snacksize’ porties. De houding van consumenten waar het snacks betreft is de afgelopen jaren compleet veranderd, en concentreert zich op een aantal punten. Minisnacks Een traditionele maaltijd is groot en houdt de maag meerdere uren gevuld. Nu consumenten veel vaker eten hoeven maaltijden niet zo groot te zijn, vandaar dat de ‘snacksize’ steeds populairder wordt. Er wordt geëxperimenteerd met verschillende smaken en vormen in snacks; ze moeten naast klein niet alleen lekker zijn maar er ook lekker uitzien, een beleving voor het oog en voor de mond. De lat ligt steeds hoger! Gezondheid Daarnaast is het thema duurzaamheid nergens meer weg te denken en wordt het al meer en meer een basisvoorwaarde, in plaats van een unieke eigenschap. In alle leeftijdscategorieën wordt er bewuster gegeten en genoten, waarbij de groeiende groep jongeren vooral steeds vaker de keuze maakt voor lekkere snacks die toevallig ook nog goed zijn voor de gezondheid en de planeet. Scoren Onze conclusie? Je scoort goed bij je gasten als je bovenstaande aandachtspunten in gedachten houdt bij het samenstelling van je assortiment en menukaart. Er zijn consumenten in alle soorten en maten, variërend van de groep die wil dat snacks eruit zien als vroeger, smaken als vroeger, maar toch plantaardig zijn.. tot de groep die het liefst au naturel een broccoli stronkje oppeuzelen. Dan is er ook nog de groep die nog niet zo bezig is met duurzaamheid en gezondheid, maar vooral dol is op genieten. Hetgeen al deze mensen delen? De wens om iets lekkers te snacken! Variatie is de sleutel, en gelukkig komt er meer en meer aanbod om de wens van je gasten in vervulling te laten gaan. Bijvoorbeeld al gehoord over de allernieuwste innovatie van Aviko? De expert op het gebied van aardappels is erin geslaagd om nieuwe snacks te maken met de allerlekkerste plantaardige kaas…en bonus; die is gemaakt van aardappel! Nieuwsgierig geworden naar de smaak? Je weet niet wat je proeft. Ga snel experimenteren met de nieuwe plantaardige Green Delight range van Aviko’s Share the Fun snack assortiment. Zeker weten dat er voor al je gasten iets lekkers bij zit. BEZOEK ONZE WEBSITE Twijfel je nog over de optimale presentatie van al deze lekkere snacks? Borrelplanken blijven onverminderd populair en ook snackboxen voor thuis zijn een hit.. Op de website van Aviko vind je heel veel inspiratie over de lekkerste combinaties en serveersuggesties. Zo wordt het een makkie om lekkere snacks ook als lust voor het oog te presenteren. En de bonus? Goed voor de gast en goed voor de wereld! TIPS

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication