45

We kijken aan welke knoppen we kunnen draaien om bijvoorbeeld de marge te beïnvloeden of om personeelskosten beter te beheersen als dat nodig is. Ook helpen we met de werving, want goed personeel vinden blijft een uitdaging. Of ze hebben een groot evenement en willen sparren over de beste marketingstrategie. Het is heel breed.” Wat zijn de eigenschappen van een Family-locatie? “Een Family heeft in principe 35 tot 40 zitplaatsen en focust voor het grootste deel op eten op locatie. Het verschil tussen een Family en een Foodmaster is over het algemeen de breedte van het assortiment, de eetmomenten en de manier van presenteren. En natuurlijk de huisstijl, waarbij Family een casual dininguitstraling heeft; goed eten voor een laagdrempelige prijs.” Hoe heeft Family zich de afgelopen jaren ontwikkeld? “Vroeger hadden we vijf formules in huis en iedereen kon bij wijze van spreken hun eigen kleur uitkiezen. Er is meer eenheid gekomen in de huisstijl en het assortiment.” Waarom is eenheid belangrijk? “Ten eerste voor de herkenbaarheid richting je gasten. Als mensen het herkennen en tevreden zijn, stappen ze ook makkelijk een andere locatie binnen. We merken dat dat gebeurt, en daar profiteert iedereen van. Op die manier zijn we als groep sterker. De ondernemer kan wel zijn of haar lokale identiteit behouden, met bijvoorbeeld eierballen in het Noorden en zuurvlees in het Zuiden. Die vrijheid is er, maar in de basis zijn we een eenheid.” Waarom kiezen potentiële ondernemers specifiek voor Family? “Vaak zijn ze gecharmeerd van de huisstijl, nadat ze bijvoorbeeld ergens binnen zijn gelopen. Vervolgens bepalen we samen of iemand een Family- of een Foodmasterondernemer is. Dat hangt onder meer af van de locatie die ze op het oog hebben, de ervaring en de financiële mogelijkheden. Gaandeweg bepaal je wat het beste past bij een ondernemer.” Wat voor ondernemers zijn geschikt zijn voor Family? “Over het algemeen heb je voor een Family meer horecaervaring en -vaardigheden nodig. Een Foodmaster, met name het assortiment, is makkelijker te beheersen dan een Family. Er zijn uitzonderingen, maar in de regel zijn de grote Familylocaties niet geschikt voor onervaren ondernemers. Het komt dan ook niet vaak voor dat een beginnende ondernemer een nieuwe Family opent. Het gebeurt wel dat een Foodmaster een Family wordt – en andersom ook trouwens – omdat ze zien dat die formule inmiddels beter bij hun past.” Wat zijn bij Family de ontwikkelingen qua assortiment? “We zijn altijd bezig met nieuwe trends en smaken. Vegetarisch is al langer een trend, maar het volume blijft achter. Desalniettemin hebben we er aandacht voor, onder andere tijdens de jaarlijkse Week Zonder Vlees. Wat nog steeds in de lift zit, zijn de burgers en de frietspecials. Dat komt ook omdat we dit assortiment beter zichtbaar hebben gemaakt, zowel in de winkel als online. We blijven daarmee variëren, waarbij het belangrijk is dat het niet te ingewikkeld wordt. Daarom zijn het allemaal ingrediënten die een ondernemer al in huis heeft, alleen de combinaties zijn anders.” Waar kijk je het komende jaar naar uit? “Sowieso komen er weer nieuwe locaties aan, daar worden we altijd enthousiast van. We merken aan het aantal aanvragen dat onze naamsbekendheid onder potentiële ondernemers goed is. Dat hebben we denk ik te danken aan de professionaliseringslag die we de afgelopen jaren hebben gemaakt. We zijn goed zichtbaar en we doen wat we zeggen. Dat verhaal gaat rond in de markt.” 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication