Wij hebben alle cijfers voorhanden en kunnen aan verschillende knoppen draaien om die te verbeteren als dat nodig is. Met ervaren ondernemers kan het gaan over opvolging, verkoop van de zaak of de pensioenvoorziening. Ik hou mij dus met van alles bezig.” Wat is je achtergrond? “Ik heb altijd in de horeca gewerkt. Op mijn veertiende begon ik met kopjes koffie bij een tennisclub. Dat veranderde op een gegeven moment in biertjes tappen en meer. Ik heb gewerkt als glazenhaler in een discotheek, als maître in een restaurant en alles wat daartussen zit. Ik heb de hogere hotelschool gedaan, waarbij ik in de zomer bedrijfsleider was van een grote beach club en in de winter in de kroeg werkte. Ik heb gewerkt bij onderzoeksbureau Foodstep en bij FFC. Negen jaar geleden ben ik bij FHC begonnen en na verloop van tijd werd ik verantwoordelijk voor Foodmaster.” Foodmaster is een oer-Hollandse cafetaria in een modern jasje. Hoe dragen ondernemers dat uit? “Ten eerste door ervoor te zorgen dat de winkel er altijd netjes uitziet en iedereen de juiste kleding draagt. Een huisstijl blijft niet eeuwig goed, dus eens in de zoveel jaar heeft de zaak een update nodig. Het assortiment bevat de vertrouwde friet en snacks van goede kwaliteit, maar ook items van deze tijd zoals luxe hamburgers en frites specials. Verder is het natuurlijk belangrijk dat er goede medewerkers rondlopen, maar dat is de laatste tijd een uitdaging.” Wat kunnen ondernemers doen om die goede medewerkers aan te trekken? “In ieder geval door daar tijd, energie en geld in te steken. Het is belangrijk om de juiste sfeer in de zaak te creëren, waardoor het ook echt tof is om bij jou te werken. En het is niet zo dat je een poster op het raam plakt waarna ze met tientallen tegelijk binnenkomen lopen. Wij gebruiken de laatste tijd steeds vaker social media voor de werving. Met name Instagram, want daar zit de doelgroep.” Hoe loopt het online bestellen bij Foodmaster? “Heel goed. Tijdens corona hebben we een grote stap gezet door zo snel mogelijk te gaan bezorgen. Dat was een hectisch begin en we hebben daar veel van geleerd. Afhalen en bezorgen zijn de speerpunten van de formule. Zo’n 80 procent van alle Foodmasters (49) doet aan bezorgen.” Wat zijn bij Foodmaster de criteria voor een goede bestelsite? “Dat deze duidelijk en overzichtelijk is, met de bestelknop op een prominente plek. Bij alle items staat een plaatje en de populairste gerechten staan bovenaan. En het is goed om een site persoonlijk te maken. Daarom is iemand van FHC Formulebeheer alle Foodmasters langs geweest om foto’s te maken van de winkel en de ondernemers. Daarnaast is het aan te raden om altijd een aanbieding te hebben. Dat hoeft niet spectaculair te zijn, als je maar iets aanprijst. Maar waar we bij Foodmaster niet meer zo op focussen, zowel online als in de winkel, is het geven van geweldige kortingen.” Wat doet Foodmaster dan wel? “We prijzen producten steeds vaker aan bij consumenten: ‘Heb je weleens een hamburger gehad op deze manier, of een ijsje met lekker veel koekjes erin?’ Aanprijzen in plaats van afprijzen, en dat is succesvol. Ondernemers vinden het fijn dat ze niet alleen maar korting hoeven te geven, maar dat ze het assortiment waar ze hun best voor doen voor de juiste prijs kunnen verkopen.” 47
48 Online Touch Home