2015 LONDON SHOWS THE WAY De wereld gaat van 2007 tot en met 2011 gebukt onder een financiële crisis. Cafetaria’s verkopen minder maaltijden en richten zich meer op budgetdeals. In de jaren daarna herstelt de economie zich en in 2015 is er behoefte aan nieuw elan. FHC neemt ondernemers mee naar Londen voor een trendtour. De trip is zeer waardevol, zegt Ralph. “Je kunt daar tien jaar vooruitkijken. Casual dining was daar toen in opkomst, maar bestond nog niet in de cafetaria in Nederland. At je in de zaak, dan zat je in een hok met stoelen. Rond 2015 veranderde dat beeld. Samen met A3 Interieurbouw en architectenbureau Vormklub hebben we de formules opnieuw gelanceerd. Naast uitstraling dachten we ook anders na over logistiek, apparatuur en assortiment. Family stond voor sfeervol casual dining. Foodmaster werd de oer-Hollandse cafetaria, vooral gericht op afhalen en later ook bezorgen.” De trendtour van 2015 in Londen bood een blik op de toekomst. 2019 HEDEN - Family Axel opent in 2019 in een voormalige kerk. KLAAR VOOR DE VOLGENDE STAP In Zeeuws-Vlaanderen opent in 2019 een bijzondere vestiging. Family Axel in het gelijknamige dorp is gevestigd in een voormalige kerk. De zaak, onder beheer bij ondernemersfamilie Luitjens, is 450 vierkante meter groot en telt 120 zitplaatsen. Een jaar later wordt de pastorie erbij getrokken waardoor het aantal vierkante meters en zitplaatsen flink toeneemt. “Een voordeel van een grotere winkel is dat je de afhankelijkheid van de ondernemer kunt inperken”, licht Ralph toe. “Met een hogere omzet ontstaat ruimte om te organiseren. Dan kun je een managementteam neerzetten en hoef je zelf niet meer altijd aanwezig te zijn op de vloer. FHC is er klaar voor om grotere Family-vestigingen te openen, want we zien dat het werkt”, zegt Ralph Markwat. ‘Je zal dat in de toekomst dus vaker zien. Bij Foodmaster willen we onder meer het bezorgen nog meer automatiseren en efficiënter maken.” 8
9 Online Touch Home