‘HET GEVOEL WAS METEEN GOED’ EETHUIS VOOR TEXELAARS Lyanne en Erwin staan op dat moment aan de vooravond van weer een nieuwe uitbreiding in hun dorp. De eigenaar van het restaurant naast de lunchroom heeft namelijk gevraagd of ze zijn zaak willen overnemen. “Een restaurant op niveau”, zegt Erwin. “Maar die lijn wilden we niet voortzetten. We zochten een concept dat goed bij Texel en de Texelaars past. Veel horeca hier is namelijk heel toeristisch ingericht, maar de Texelaar wil ook ergens kunnen eten. Het moet laagdrempelig zijn, ook qua prijs.” DIRECT AAN DE SLAG Bij Family Appelscha raken Lyanne en Erwin in gesprek met eigenaar Jan Willems. Ze zijn vooral benieuwd waarom juist deze ondernemers bij een formule zijn aangesloten. “Jan en Alida zijn zeer ervaren ondernemers met een mooie zaak waar ik echt naar opkijk”, zegt Erwin. “Waarom hebben zij dan voor franchisen gekozen? Wat blijkt is dat de formule gewoon erg goed in elkaar zit en dat je de ruimte krijgt om zelf te ondernemen.” Als Jan ze doorverwijst naar FHC-directeur Ralph Markwat, gaat het balletje rollen. Erwin: “Ik sprak Ralph aan de telefoon en hij zei dat de interieurbouwer van FHC toevallig op Texel zat en het pand kon komen bekijken. 18 Het ging heel vlot en dat vond ik prettig. We hebben niet eerst op kantoor gezeten maar gingen direct aan de slag en er werden meteen dingen geregeld. Ook stuurde Ralph mij naar andere Family-vestigingen om te gaan kijken.” NO-NONSENSE Lyanne en Erwin waren in eerste instantie niet op zoek naar een franchiseconcept. “Maar de eerste contacten waren veelbelovend”, zegt Erwin. “Ik ben fan van no-nonsense. Het is belangrijk om bepaalde zaken goed te bespreken, maar op een gegeven moment moet je een keuze maken. Soms gaat dat op basis van gevoel en bij FHC was dat gevoel heel goed.” De Texelse ondernemers voelden snel de betrokkenheid van de FHC-familie. “Mensen van FHC die Texel bezochten, gingen ook bij ons langs. Dat is typerend voor de manier waarop mensen binnen de organisatie naar elkaar omkijken. En het is leerzaam, want je praat met elkaar over ondernemen in deze branche. Vaak gaat het dan over de details en dat is positief. Wanneer je elkaar grote wijsheden moet aanleren, dan werkt de formule niet. Family staat als een huis en ondernemers dagen elkaar uit om een nog hoger niveau te halen.”
19 Online Touch Home