HOE KOMEN ONDERNEMERS BIJ FHC TERECHT? Youp: “Veelal via mond-tot-mondreclame. Starters die niet weten waar ze moeten beginnen, kloppen aan bij de grossier, die ze vervolgens naar ons doorverwijst. We krijgen sowieso veel tips van onze relaties in de markt. Of ze komen in één van de vestigingen en raken enthousiast. Met Family, Foodmaster en VITAL hebben we inmiddels 160 franchiselocaties. Anderzijds zijn we ook te vinden in franchisevakbladen en online portals. We zijn een oprechte organisatie dus mensen kunnen ons met een gerust hart aanbevelen.” HOE BEGINT HET GESPREK MET EEN POTENTIËLE FRANCHISENEMER? Youp: “Ralph en ik kijken eerst naar de haalbaarheid van een nieuwe of bestaande locatie, zowel bij nieuwe als bestaande locaties. We doen een quick scan om de omzetpotentie te bepalen en als we twijfelen, schakelen we daarvoor een bureau in. Vervolgens doen we een technische inventarisatie om te kijken of het pand voldoet.” WAAR MOET EEN PAND DAN AAN VOLDOEN? Youp: "Denk aan de juiste plafondhoogte, goede riolering en ruimte voor een afzuigkanaal. De grootste uitdaging is de aansluiting voor gas of elektra. Daar moet je soms anderhalf tot twee jaar op wachten. Op basis van die technische inventarisatie valt de helft van de nieuwe panden al af, omdat de investering om een pand horecaklaar te maken te groot is. Maar het kan ook zijn dat een bestaande locatie onvoldoende potentieel heeft.” JULLIE STELLEN DUS BEST EEN AANTAL EISEN AAN EEN LOCATIE Youp: “Klopt. Een cafetaria aansluiten betekent bij FHC niet simpelweg een sticker op de deur. We willen écht impact maken. Bestaande ondernemers willen bijvoorbeeld meer omzet of een beter rendement. Vaak is dan een grootschalige aanpak nodig. Soms gaan ondernemers van start na een beperkte restyling, andere willen een pand meteen compleet strippen en helemaal opnieuw inrichten.” HOE BEPALEN JULLIE OF EEN POTENTIËLE FRANCHISENEMER GESCHIKT IS? Robin: “Sommige starters beseffen niet dat ze hard moeten werken. Vanaf het moment dat ze bij ons binnenkomen, leggen we heel duidelijk uit wat ze te wachten staat en zeggen we eerlijk of ze wel of niet geschikt zijn om in de horeca te ondernemen. Op het moment zien we meer locaties dan geschikte ondernemers, maar ze zijn er wel.” Youp: “Bij bestaande ondernemers is de vraag wat het onderliggende probleem is. Wij helpen het probleem te distilleren en kijken daarna naar de oplossing. Dat lijkt heel simpel, maar vaak los je één probleem op en creëer je drie andere. Samen met de ondernemers investeren we veel tijd in deze analyse." EN ALS ALLE SEINEN OP GROEN STAAN? Youp: “Dan kijk ik samen met de ondernemer naar de invulling van de locatie. Dat doen we aan de hand van de FHC-matrix. Dat is een tabel met op de verticale as de distributiemethoden: afhalen, ter plekke eten en bezorgen. Op de horizontale as zetten we alle eetmomenten van de dag. Vervolgens geven we per eetmoment aan hoeverre deze vestiging zich daarop gaat focussen en met welke distributiemethode. Zo weet ik bijvoorbeeld welke inrichting geschikt is en weet Robin wat het assortiment wordt." HOE KOMEN JULLIE UITEINDELIJK TOT EEN SUCCESVOLLE OPENING? Robin: “Zo'n twee maanden voor de opening haak ik aan. Dan stellen we een menukaart samen en gaan we samen naar de groothandel. Ik regel werkkleding en zorg ervoor dat de nieuwe ondernemers op andere locaties kunnen inwerken. Vervolgens gaan we oefenen met recepten- en bereidingskaarten. We adviseren ze ook over de juiste routing op de werkvloer.” WAT ZIJN DE VALKUILEN VOOR ONDERNEMERS? Robin: "Bestaande ondernemers willen soms vasthouden aan hun eigen patronen. Wij hebben echter een frisse blik. Overweeg bijvoorbeeld een andere routing of een kleinere kaart. Ik ga ze niet de les lezen maar geef advies. Dan merk je op een gegeven moment dat ze dingen van ons aannemen. Doordat we het bewijs laten zien in andere vestigingen." HOE VERLOOPT EEN OPENING DOORGAANS? Robin: "We doen aan het begin van de week rustig de deur open, zonder media en diepe acties. Je moet namelijk eerst wennen aan de zaak en aan elkaar. Aan het eind van de week bespreken we hoe het is gegaan en of er aanpassingen nodig zijn. Na de openingsweek ga ik twee of drie keer terug en hebben we contact via de telefoon. Daarna bouwen we langzaam af en na vier tot zes maanden dragen we het over aan de Family- of Foodmaster-coach." WAT MAAKT HET OPSTARTTEAM VAN FHC UNIEK? Robin: “De aandacht die ondernemers krijgen, is intensief. Vaak is het one size fits all, maar bij ons is dat anders. De betrokkenheid is groot; soms staat ook Ralph tijdens de openingsweek friet te bakken. We doen het natuurlijk niet alleen. FHC heeft en breed spectrum aan kennis en disciplines in huis; van administratie en contractmanagement tot marketing en formulecoaches. We weten heel goed wat nodig is voor een goede start. Samen met ondernemers al die stappen zetten, is supergaaf om te doen." 21
22 Online Touch Home