56

BEDRIJFSCOACH JOOP VAN BOXTEL ZIET ALLES: ‘NIET OM TE ZEUREN, MAAR OM TE HELPEN’ FHC-ondernemers die Joop van Boxtel in de zaak ontvangen, krijgen onherroepelijk ergens een opmerking over. Niets ontgaat de bedrijfscoach en hij neemt zeker geen blad voor de mond. Maar wie zijn adviezen opvolgt en een beetje om kan gaan met zijn humor, wordt er een betere ondernemer van. “Tijdens een bezoek aan één van onze vestigingen liep ik naar binnen en viel meteen languit op de grond. De ondernemers kwamen geschrokken naar me toe. ‘Joop, gaat het?’ Ik zei: ‘Joh, het is hier zó donker, ik zie helemaal niets! Zouden jullie die spotjes niet eens vervangen?’ Kijk, dát onthouden ze. Als het moet, ga ik samen met ze naar de bouwmarkt om nieuw lampjes te halen en doe ik de eerste voor.” Wanneer bedrijfscoach Joop van Boxtel geen schwalbe maakt om z’n boodschap over te brengen, zijn er wel andere verbeterpunten om te bespreken. “In elke winkel zal ik iets zeggen. Dat doe ik niet om te zeuren, maar om te helpen. Want waarom doen die spotjes het niet? Zijn de ondernemers lui? Kunnen ze geen nieuwe betalen? Nee, het is bedrijfsblindheid. Ik weet het altijd wanneer een ondernemer via de achterdeur binnenkomt, dan is de gevelverlichting stuk en groeit er onkruid op het terras.” 56 CIJFERS Ook aan de cijfers kan Joop precies zien wat er in een bedrijf speelt. “Ik zie een verhaal in de cijfers. Iemand heeft een onderhoudscontract voor de afzuiger afgesloten, want de onderhoudskosten zijn gestegen. Als de kosten voor frituurolie lager zijn dan gemiddeld, wordt de olie dan wel op tijd ververst? Wanneer iemand heel veel kinderijsjes verkoopt, tappen de medewerkers waarschijnlijk teveel ijs. Het gevolg is dat ook volwassenen een kinderijsje kiezen in plaats van een reuzebeker. Onderaan de streep ga je dat merken.” BEGINJAREN Dat Joop van Boxtel communiceert met een gezonde dosis Amsterdamse branie en Noord-Hollandse nuchterheid, is gezien zijn achtergrond niet meer dan logisch. Voordat hij zestien jaar geleden bij FHC aan de slag ging als bedrijfscoach, bekleedde hij al vijftien jaar dezelfde functie bij Febo. Dáárvoor werkte hij vijftien jaar bij bakkerij Arie Schoon, dat later werd overgenomen door Bakker Bart. “De jaren tachtig waren de beginjaren van franchise in Nederland, toen McDonald’s hier ook begon”, herinnert Joop zich. “Ik heb in die jaren zo ontzettend veel over franchise geleerd. Er was veel wildgroei in die tijd. Gelukkig is dat met de Franchisewet beter geregeld, zowel voor de franchisenemer als de franchisegever.”

57 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication