7

2024 WAS VOOR FHC FORMULEBEHEER EEN PRACHTIG JAAR, ZEGT RALPH MARKWAT. DE DIRECTEUR BLIKT TERUG OP DE SUCCESSEN VAN 2024, DE KANSEN IN 2025 ÉN DE NOODZAAK OM CRUCIALE VERANDERINGEN IN GANG TE ZETTEN. FHC GAAT DAARIN DAADKRACHTIG TE WERK. “WE LATEN NIETS AAN HET TOEVAL OVER.” HOE KIJK JE TERUG OP 2024? “We hebben op veel vlakken een heel fijn jubileum jaar gehad. Niet in de laatste plaats dankzij het team van FHC Formulebeheer. We hebben een fantastische club mensen; het team is nog nooit zo bekwaam en compleet geweest en we hebben keihard gewerkt. Bovendien is de saamhorigheid groot en gaan we voor elkaar door het vuur. Daarnaast hebben onze ondernemers het in de regel goed voor elkaar doordat we met elkaar hard werken om het beste uit de vestigingen te halen. We zijn dus weer gegroeid en hebben een aantal geweldig mooie zaken geopend die goed draaien. Het palet van nieuwe franchisebedrijven is zeer divers. We zien jongere ondernemers, onder de veertig, en dat vind ik ontzettend leuk. Dat is goed voor de continuiteit en innovatiekracht van de formules. Er zijn ook veel ervaren ondernemers die kiezen voor samenwerking en fantastisch bezig zijn.” WAAR HEEFT FHC DIE GROEI AAN TE DANKEN? “Het is niet toevallig dat we juist nu in alle segmenten groeien. De markt vraagt om ondersteuning omdat alleen ondernemen eenzaam en kwetsbaar is. Ook hebben we met de collega’s enorm hard gewerkt om marketingcampagnes nog beter te maken, opleidingsmogelijkheden toe te voegen en de opstartbegeleiding veel zichtbaarder te maken op de werkvloer. Dat wordt opgemerkt en dit jaar kregen we veel verzoeken om samen te werken aan het bouwen, kopen of ombouwen van een cafetariabedrijf naar een Family of Foodmaster . HET THEMA VAN DEZE EDITIE VAN DE CAFETARIA IS LET’S CHANGE. WAAROM? “De wereld is nog nooit zo snel veranderd dan in de afgelopen jaren. Denk aan social media, AI, economische omstandigheden, de noodzaak om te verduurzamen en de veranderende wereldorde. Er is veel aan de hand waardoor de noodzaak om te veranderen nog nooit zo groot geweest is. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor onze branche.” Let's CHANGE 7 WAT IS DE GROOTSTE UITDAGING VOOR CAFETARIA’S? “Stijgende kosten en een tekort aan personeel, niet zelden als gevolg van de leiderschapsstijl van de ondernemer. De totale markt is goed voor ruim een miljard euro omzet. Met zo’n vijfduizend cafetaria’s zou dat betekenen dat de gemiddelde cafetaria €200.000 omzet draait en daarmee niet rendabel kan zijn. We moeten dus veranderen om ervoor te zorgen dat we per vestiging een ander omzetniveau bereiken.” “Een cafetaria die duurzaam wil blijven bestaan, zal op zijn minst €350.000 tot €400.000 moeten omzetten. Wat in sommige gevallen betekent dat de omzet met tientallen procenten moet groeien. Dat is niet eenvoudig. Aan de andere kant is het een uitdaging om een personeelsrooster te vullen. Door het arbeidstekort is het in sommige bedrijven ontzettend moeilijk om als ondernemer een menswaardig bestaan te hebben. Er zijn veel ondernemers die tachtig uur per week werken, en dan in het bedrijf in plaats van aan het bedrijf. Dit is voor ondernemers vaak een reden om te stoppen. OP WELKE ONDERDELEN KAN EEN CAFETARIA STAPPEN ZETTEN? “Er zijn drie hoofdpijlers waarmee je aan de slag kunt . Ten eerste distributie van je product: ga je bezorgen, inzetten op het eethuis of de afhaal optimaliseren? Eetmomenten vormen de tweede pijler: welke eetmomenten zijn het belangrijkst voor jou, ga je de eetmomenten misschien uitbreiden? Word je actief met lunch of het borrelmoment? Als derde kun je je aanbod onder de loep nemen en wellicht uitbreiden met bijvoorbeeld ijs, luxe broodjes, alcoholische dranken, koffiespecials of frites met mooie toppings. Een aantal ondernemers is bereid om stappen te maken, te investeren en de nek uit te steken. Maar veel ondernemers blijven hetzelfde doen in de hoop dat het morgen beter wordt. Dat leidt meestal nergens toe.”

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication