41

Column Doorgaan bij een dip Terwijl ik dit schrijf, houdt de coronacrisis Nederland in een wurggreep. Vanuit de grond van mijn hart dank ik onze stoere werknemers en ook álle werkenden voor hun inzet onder deze moeilijke omstandigheden. Dé hamvraag onder ondernemers is uiteraard: wat kan ik doen om te overleven? Als antwoord op die vraag zie ik om mij heen een begrijpelijke reflex. Namelijk: besparen. Waar de geldkraan maar dicht kan, gaat die dicht. Contracten worden niet verlengd, investeringen uitgesteld en alle ogen zijn gericht op het zoveel mogelijk in stand houden van de eigen financiële buffers. Maar met het dichtdraaien van de geldkraan in hun bedrijf creëren ondernemers een soort extra stilstand bínnen de ‘corona-stilstand’. Bij Haldu Groep maakten we bewust een andere keuze. Niet omdat we het allemaal zo goed weten, maar wel omdat we nog heel goed de lessen uit de vorige crisis hebben onthouden. Weet u het nog in 2008? Voordat we met de ogen konden knipperen waren we in Nederland 170.000 vakmensen in de bouw kwijt. Tijdens die vorige crisis nam Haldu Groep de beslissing om tegen de onzekere klippen op dóór te blijven investeren. En toen we uiteindelijk uit die crisis kwamen, plukten wij én onze opdrachtgevers hier de vruchten van. Anticyclisch investeren Nu, met corona, namen we opnieuw het besluit om door te blijven investeren in deze onzekere tijden. In de marketingboekjes heet dat wat chic anticyclisch investeren. In mijn eigen woorden zeg ik liever: doorgaan bij een dip. Dit betekent dat we onze vakmensen op de bouw en in de techniek en automotive zoveel mogelijk aan ons binden en niet wegsturen. Niet voor niets luidt ons motto: we zijn er voor personeel. Die woorden maken we nu graag waar. Sterker nog: we voeren zelfs sollicitatiegesprekken met nieuwe collega’s. Want door Corona komen elders ook de allerbeste vakmensen op straat te staan. Wij bieden deze kanjers graag een werkplek, zekerheid en toekomst onder de hoede van Haldu Groep. Kortom, onze werving van vakmensen gaat door en we hebben nog steeds werk voor hen, ook in deze onzekere tijden. Ook breiden wij ons interne team actief uit en zijn we opzoek naar interne toppers die door Corona elders beschikbaar komen. We leggen daarmee nu het fundament om na de crisis intern klaar te zijn zodat we vol door kunnen pakken. Van social media hebben we geleerd dat als je je online werving ineens op nul zet, je alle eerder opgebouwde digitale merkwaarde Bouwen in het Oosten 41

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication