19

Lorentz Lyceum Op basis van EMVI (Economisch Meest Voordelige Inschrijving) en Plan van Aanpak kreeg KlaassenGroep Dinxperlo als bouwkundig aannemer de opdracht in handen om het nieuwe Lorentz Lyceum te realiseren. Het project, waar ruim negen miljoen mee gemoeid gaat, is volgens Martien te Molder een voorbeeld waarbij de moeilijkheidsgraad zit in de vele verschillende materialen gecombineerd met uitdagende details. Hij doelt hierbij op de draagconstructie, gevelafwerking, inrichting, maar niet in de laatste plaats ook op het bollenplaatvloersysteem dat nog niet standaard bij nieuwbouwprojecten wordt toegepast. Martien te Molder: “Deze vloer is opgebouwd uit fabrieksmatig vervaardigde wapeningskorven, waartussen kunststof bollen zijn aangebracht. In het werk worden deze bollenplaatvloerelementen met constructief beton tot één geheel gestort als vlakke gewapende betonvloer. Door de gewichtsbesparing zijn grotere overspanningen realiseerbaar. Het is een systeem waar we niet dagelijks mee te maken hebben, maar dat zeker de aandacht verdient.” Tweetalig onderwijs Het Lorentz Lyceum in Arnhem is één van de veertien middelbare scholen van schoolbestuur Quadraam. Het is een school voor tweetalig en Nederlandstalig onderwijs voor HAVO-, VWO- en gymnasiumleerlingen. Daarnaast heeft de school een afdeling voor hoogbegaafden (OPUS). Bovendien maakt de Rivers International School Arnhem tevens onderdeel uit van het Lorentz Lyceum. Het nieuwe schoolgebouw komt vlakbij deze internationale school te staan, waardoor beiden in de nabije toekomst intensief met elkaar kunnen samenwerken. De spinnen in het web Ten tijde van het interview (begin juni), is de afbouwfase in volle gang. Ruim zeventig vaklieden werken met man en macht om de opleverdatum van 26 juni na te streven. “Dat gaat lukken”, aldus Martien te Molder. “Het overgrote deel Martien te Molder: “Bouwen is een complex proces. Alle facetten, van ontwerp tot uitvoering, bepalen samen het succes van een project.” Bouwen in het Oosten 19 Foto: DP6 Architectuurstudio

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication