21

Lorentz Lyceum van de onder- en nevenaannemers, ieder met hun eigen specialisme, zijn vertrouwde relaties van de KlaassenGroep. Dat vergemakkelijkt de onderlinge communicatie. Onze hoofduitvoerder André Heijnen en werkvoorbereider Maicel van de Heuvel zijn daarin echte spinnen in het web. De nagenoeg vlekkeloze voortgang van het werk en kwaliteit van de werkzaamheden hebben we mede aan hen te danken. Een compliment is dan ook zeker op zijn plaats. Niet dikwijls wordt gerealiseerd dat bouwen een complex proces is. Alle facetten, van ontwerp tot uitvoering, bepalen samen het succes van een bouwproject; het waarmaken van een ambitie en het realiseren van een droom. Als full-service ontwikkel- en bouwregisseur werken wij daar, samen met particuliere, institutionele en bedrijfsmatige opdrachtgevers, graag aan mee. Dat doen we als familiebedrijf reeds sinds 1851, en ik kan met zekerheid stellen dat onze ambitie hierin nog lang niet is uitgeput!” DP6 Architectuurstudio Vijf architectenbureaus bogen zich over een ontwerp voor het nieuwe Lorentz Lyceum. Op deze ontwerpen hebben leerlingen, medewerkers, leden van de ouderraad, de medezeggenschapsraad en schoolleiding hun feedback kunnen geven. Na de officiële scoringsprocedure door opdrachtgever Quadraam en feedback van de gemeente, waarbij zaken zoals duurzaamheid van het gebouw, de omgevingsfactor en uiteraard de kosten werden meegenomen, maakte het ontwerp van DP6 Architectuurstudio uit Delft overtuigend winnaar. Levendig gezichtspunt Het lyceum krijgt straks naast station Arnhem-Zuid en aan de Metamorfosenallee een zichtbare en bereikbare plek. Het gebouw is zo ontworpen dat het ruimte geeft aan het plein en aan de zon, zodat de buitenruimte een aangename verblijfsplek wordt. De sportzalen zijn opgenomen in het gebouwvolume en worden opgetild naar de eerste verdieping zodat op maaiveldniveau geen blinde gevels zijn. Van buiten naar binnen laat het gebouw de buitenwereld zien wat er binnen in de school gebeurt. Aan alle zijden bevinden zich onderwijsfuncties zodat het gebouw vanaf elk gezichtspunt levendig is. De aula loopt letterlijk van binnen naar buiten door en biedt zicht tot in het hart van de school. Vakoverstijgend werken De indeling en de route in de school is een vertaling van de ontwikkeling van de leerlingen; zij worden geprikkeld door het onderwijs zichtbaar te maken. De gebieden Science, Humanities en Opus bieden ruimte voor focus en samenwerking en het atrium verbindt de gebieden voor vakoverstijgend werken. Overal in het gebouw is verbondenheid met elkaar en met de wereld. De verbeelding van deze connectiviteit is door de hele school te vinden, in licht, ruimtelijkheid, doorzicht en grafische prints op de wanden. Het nieuwe gebouw biedt plaats aan maximaal duizend leerlingen. Bouwen in het Oosten 21 Foto: DP6 Architectuurstudio Foto: DP6 Architectuurstudio

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication