49

De Marsch aan de Vecht Eurol De Marsch, een geslaagd c.p.o. project Een modern complex dat reageert op haar omgeving Zeer recent werd appartementencomplex De Marsch aan de oevers van de Vecht in het centrum van Hardenberg bouwkundig opgeleverd door aannemer Janssen de Jong Bouw. De in totaal negentien appartementen zijn gerealiseerd op een niet alledaagse wijze. Deze keer fungeerde niet een ontwikkelaar als opdrachtgever maar een groep particulieren die elkaar gevonden hadden op basis van CPO, Collectief Particulier Opdrachtgeverschap. Bouwen in het Oosten sprak met initiatiefnemer, architect en bewoner Henk Hamhuis. De allereerste ideeën over de invulling van het terrein waar ooit het oude zwembad van Hardenberg was gesitueerd, dateren al van voor de financiële crisis, zo rond 2010. Van corona had nog nooit iemand gehoord. Henk Hamhuis: “Destijds was er een ontwikkelaar die in gesprek was met de gemeente en de plannen waren best wel concreet. Toen de financiële crisis zich aandiende werden die plannen afgeblazen. Toen ik een jaar of vijf, zes geleden op de Boshoek was bij een thuiswedstrijd van HHC raakte ik aan de praat met een aantal mensen over de locatie aan de Vecht en het eventueel bouwen van een gezamenlijk appartementencomplex. Al snel was er een groep geïnteresseerden en besloot ik eens in gesprek te gaan met de wethouder. Toeval bestaat niet want het onderwerp was net een punt van overleg geweest met een aantal betrokken ambtenaren. Er kwam een lijst op tafel van mensen die zo rond 2010 hun interesse hadden getoond en toen ging het balletje rollen. Allereerst heb ik een informatieavond belegd waar ik de interesse heb gepeild. Dat leidde niet direct tot super enthousiaste reacties. Ik heb toen besloten een “gewoon” maar een “gewoon” ontwerp te maken en dat te presenteren. Een tweede informatieronde leverde wel de nodige respons op. Het begon te “leven” bij de mensen en waren we weer een belangrijke stap verder. Er kwamen meer potentiële kopers c.q. mede-opdrachtgevers bij en er vielen ook een paar af. Toen er voldoende draagvlak gecreëerd was om tot definitieve stappen te komen zijn we het vergunningentraject ingegaan. De stedenbouwkundige randvoorwaarden, zoals de hoogte die aansluit bij de voetgangers- en fietsersbrug en het mee verspringen, pasten Henk Hamhuis: “Ik mag dan wel geen bureau meer hebben, architect blijf je tot aan de dood.” Bouwen in het Oosten 49

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication