Keolis Zwolle Sinds 13 december 2020 rijdt Keolis met de grootste elektrische busvloot van Europa in Overijssel en Gelderland. De transitie naar deze duurzame busvloot was voor Keolis onder meer de aanleiding om te kijken naar een andere locatie voor een nieuw bedrijfsgebouw. Diverse redenen Feit dat er gekozen werd voor een nieuw bedrijfspand op bedrijventerrein Hessenpoort was volgens Martin Kruis en André de Jong geen overbodige luxe. Hierbij refereren zij aan de voormalige locatie die, vanwege diverse factoren, niet meer voldeed om in de huidige tijd economisch, efficiënt en milieubewust te werken. Lange materieelritten André de Jong onderbouwt: “De oude locatie ligt op vrij grote afstand van het busstation en de verschillende buslijnen. Het gevolg was dat er lange materieelritten ontstonden tussen stalling en eindpunt om de chauffeurs te kunnen aflossen. Aangezien er een buslijn over bedrijventerrein Hessenpoort loopt en daarmee tevens langs de nieuwe locatie, bood ons dit de mogelijkheid om chauffeurs nabij de vestiging af te lossen. De bussen hoeven daardoor niet meer leeg naaren van de vestiging te rijden. Bovendien voldeed het gebouw op de oude locatie niet meer aan de duurzaamheidswensenen eisen van deze tijd. Tevens ontbrak daar elektrische infrastructuur, alsmede een werkplaats afgestemd op onze 259 nieuwe elektrische bussen. Daarnaast waren er geen concessiekantoorfaciliteiten aanwezig.” Combigebouw In de tenderfase werden de mogelijkheden onderzocht om een combigebouw te creëren waarbij het concessiekantoor en werkplaats onder één dak zouden komen. Martin Kruis: “De locatie op Hessenpoort bood ons in alle facetten hiertoe de mogelijkheden. Het perceel is ruim veertienduizend vierkante meter groot. Dat paste perfect in het plaatje dat wij voor ogen hadden. Voor de beeldvorming; ons nieuwe pand bestaat straks uit negenhonderd vierkante meter werkplaats en achthonderd vierkante meter kantoor, verdeeld over twee lagen. Het biedt werkplekken aan 35 kantoormedewerkers, 13 monteurs, 170 chauffeurs en 3 productieondersteunende mensen.” Vergunningstraject Investeerder Martijn Nijhof besloot de opdracht voor de nieuwbouw te gunnen aan Aan de Stegge Twello. Het project werd niet aanbesteed. Volgens Martin Kruis en André de Jong had dit voornamelijk te maken met de vergunningstrajecten die het bouwbedrijf al eerder had doorlopen binnen de gemeente Zwolle: “Aan de Stegge kende derhalve de regels en voorwaarden die gelden voor dit bedrijventerrein en mede, omwille van de tijd, was het voor ons wenselijk om zo snel mogelijk de juiste stappen in dit traject te kunnen nemen. Belangrijke argumenten die hierbij speelden waren stikstofreductie en PFAS. Deze sluiten naadloos aan bij de visie die Keolis er op na houdt. Binnen onze organisatie staat Bouwen in het Oosten 27
28 Online Touch Home