12

“Doorgaans verwerven wij onze opdrachten op één op één basis, turnkey of in bouwteamverband, maar het Porsche Centrum Twente was hierop een uitzondering”, vertelt René Pot. “Het project kwam via Som= binnen en na een aanbesteding werd de opdracht aan ons gegund. De basis hiervoor was onze prijsvorming. Wij zijn gewend in het voortraject mee te denken en slimmere en veelal goedkopere opties en alternatieven aan te bieden. Ook dat zal een rol gespeeld hebben. Voor mij is dit het eerste autobedrijf, maar ADST heeft wel eerder ervaring opgedaan met nieuwbouw in deze branche. Het is een aparte tak van sport. Het is beslist niet een bedrijfshal met kantoor. Porsche werkt volgens een strikte corporate identity en deze wordt bewaakt en vervolgens vertaald door de architect, in dit geval door VBJ Architecten. Dat heeft onder andere zijn uitwerking op de vormgeving en kleur- en materiaalkeuzes in de showroom. De werkplaats moet uiteraard voldoen aan diverse milieueisen. Putjes voor de opvang van olie en andere vloeistoffen, het aanbrengen van de hydrauliek voor de bruggen, speciale gaten in de vloer en zo zijn er nog wel wat aandachtspunten.” Niet meer spannend Deadlines zijn onlosmakelijk verbonden aan de bouw, zeker in de richting van de oplevering. René Pot: ”Omdat we sec verantwoordelijk zijn voor de ruwbouw, hebben wij de overdracht al achter de rug. Die was in week 21. ABRO is verantwoordelijk voor de hele afbouw. Tot de vakantie zetten we hier en daar nog wel de puntjes op de i. Met name de gevel verdient nog enige aandacht. Dat is overigens niet verwonderlijk want daar zat voor een belangrijk deel de complexiteit van dit project. De vliesgevel kent een ronding en dat is wat anders dan wat je in een simpele bedrijfshal tegenkomt. Er is gekozen voor aluminium composiet cassettepanelen die de hele gevel volgen. Ook de onderzijde is glooiend. Ook de lichtstraat die door het midden van de showroom loopt verdiende extra aandacht. Omdat we bij het grondwerk erachter kwamen dat er constructief een aanpassing moest komen in de vorm van een paar honderd extra palen, kwamen we qua tijdspad enigszins onder druk te staan. Ook de winter in februari leverde daar een bijdrage aan. Al met al gaf dat best wel wat druk, maar we mogen tevreden zijn met onze bijdrage. Dat is ook bevestigd door Som=, die de directievoering heeft, en opdrachtgever Michel Arfman. Ons bedrijf richt zich op de utiliteitsbouw en voelt zich thuis in de wat complexere projecten waar eigen inbreng en het verzinnen van slimme oplossingen gevraagd worden. Aan dat profiel beantwoord het Porsche Centrum Twente volledig.” Vooruitzien Gevraagd naar zijn mening over de huidige markt in de bouwsector vertelt René Pot dat het werkaanbod zeer behoorlijk is. “Wij kunnen tot het eind van het jaar vooruitzien en zelfs voor 2022 lopen er al afspraken. We zijn bijvoorbeeld in Zwolle betrokken bij een aantal projecten en persoonlijk wordt mijn volgende project de T.U. in Alkmaar. We hoeven ons beslist niet te vervelen de komende periode. Punt van zorg is wel de situatie rond de bouwmaterialen. De prijzen zijn erg hoog en ik hoop dat een en ander snel zal normaliseren. Anders zou het nog wel eens remmend kunnen werken voor de sector en daar zit niemand op te wachten.” 12 Bouwen in het Oosten

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication