18

alternatieven aangegeven. Na geplust en gemind te hebben is het definitief ontwerp tot stand gekomen en kon de bouw starten. Die start leverde helaas enige vertraging op in constructieve zin omdat we op slechte grond bleken te bouwen. We moesten tweehonderd extra palen heien. Voor het overige verloopt de realisatie voorspoedig. Dat heeft ook te maken met de scherpe demarcatie die we in de bouw hebben aangegeven. Iedereen weet waar hij aan toe is. Het Duitse moederbedrijf bewaakt uiteraard haar C.I. en is in Deventer extra gefocust op een en ander omdat dit pas de tweede Europese vestiging is met de nieuwe LED- lijn qua verlichting en de ronde, in 3D geplaatste panelen in de gevel. De kleur- en glansgraad zijn inmiddels getest en goedgekeurd. Een heuse primeur voor ons land dus! Roy Peters: “Wij zijn betrokken geraakt bij het project door een verzoek van de makelaar (Snelder Zijlstra bedrijfsmakelaars, red.) van Michel Arfman die gevraagd had naar iemand die de bouw zou kunnen begeleiden. De locatiekeuze voor Deventer was toen gemaakt en er waren wat eerste schetsen gemaakt, maar voor de rest moest alles nog in de steigers gezet worden. Na ons te hebben ingewerkt in de C.I. (corporate identity, red.) van Porsche hebben we in overleg de keuzes gemaakt voor de adviseurs, aannemer en installateur. Daarbij hebben we de ruwbouw en afbouw gescheiden. Wij doen dat met 18 enige regelmaat. De redenen hiervoor zijn dat dit meestal gepaard gaat met enige kostenreductie, maar ook het gegeven dat de opdrachtgever meer regie behoudt is een zwaarwegend argument. In dit geval hebben we de keus gemaakt voor Aan de Stegge Twello en de afbouw is in handen van ABRO in Enschede. De keus voor deze bedrijven is een mix van een goede prijs, een degelijk Plan van Aanpak maar ook een kwestie van gevoel. Dat speelde zowel bij de opdrachtgever als bij ons. ADST heeft in de voorbereidende fase prima meegedacht en hier en daar slimme aanpassingen en Qua tijdsdruk hebben we voor mijn gevoel het ergste achter de rug. Het zal in de afbouw de komende weken best nog wel een beetje spannend worden, maar de beoogde verhuizing vanuit Enter, de laatste week van augustus, zullen we halen. Als het Porsche Centrum Twente op 1 september operationeel is kunnen we met alle betrokken partijen met tevredenheid terugkijken. Het mag dan wel een showroom annex werkplaats en kantoor zijn, qua detaillering is dit niet vergelijkbaar met een ‘normaal” autobedrijf. We hebben hier met z’n allen topsport bedreven.” Bouwen in het Oosten

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication