61

De Bouwklup Het is noodzakelijk anders te gaan denken over wat werkelijk van waarde is. Op basis hiervan kunnen we de meest efficiënte en effectieve investeringen doen voor een volhoudbare samenleving. Door op de genoemde verschillende schaalniveaus de efficiency en effectiviteit - en de samenhang hiertussen - op te zoeken zetten we stappen vooruit. Dat doen we door met ons ‘nuchtere boerenverstand’ vragen te stellen als: • Hoe bouwen we zo slim mogelijk? • Hoe schalen we het biobased bouwen op? • Hoe gebruiken we materialen zo zuinig en effectief mogelijk • Hoe houden we water op het terrein? • Kunnen we installatieloos bouwen? Met de juiste keuzes kunnen we op meerdere schaalniveaus positieve impact hebben. Van businesscase naar value case “Met het opzetten van een meervoudig waardenmodel - in de universele taal van het geld - maken we de impact van investeringen inzichtelijk. Ook wordt daarbij duidelijk wie hier voordeel bij heeft. Met deze manier van denken maken we de beweging van de klassieke business case naar een value case”, Wouter Huuskes (Trebbe) Het valt op dat kasstromen die op de ene plek als kosten worden bestempeld op een ander plek in de keten juist wat opleveren. Als de huurder bijvoorbeeld netjes met de woning omgaat dan heeft de woningbouwcorporatie daar financieel voordeel van. Als de bewoner gezonder leeft dan daalt zijn verzuim, met voordelen voor de werkgever en de ziektekostenverzekeraar. “Waarde gaat niet altijd over geld. Geld is maar een waardesysteem en is pas van waarde als je er iets goeds mee doet.” Martin Huiskes, architect en partner LKSVDD Architecten. De kracht van waarde. Marktconsultatie en Tender Hoe pas je deze manier van kijken naar ‘waarde’ toe in de praktijk? Leonie Meuwszen, directeur klant en markt BINX Smartility, neemt hiervoor als casus de ontwikkeling van Smart Z, een custommade gebouw voor Thales in Hengelo. Belangrijk uitgangspunt hierbij voor Thales: de bedrijfszekerheid hoog in het vaandel houden. Van daaruit is gestart met een marktconsultatie met veel aandacht voor de contractvorm. Gekozen is voor een prestatiegericht denken contract (UAV -gc of hybride, visie op design, build en maintain).De ervaring van BINX Smartility is dat, wil je optimaal waarde realiseren, het vroegtijdig onderkennen en maken van keuzes essentieel is. De vraag achter de vraag van de opdrachtgever en eindgebruiker blijkt daarin een cruciale sleutel om te bepalen wat die waarde is. BINX Smartility beantwoordt deze 1 Tim Jackson is een Britse ecologische econoom en hoogleraar duurzame ontwikkeling 2 Cash is King? De kracht van waarde. Op 18-05 bij Thales Nederland Bouwen in het Oosten 61

62 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication