33

Kampus Rijssen Samen met opleidingsinstituut OT&L (opleidingscentrum Transport en Logistiek, red.) is InfraVak nauw betrokken bij het Kampus initiatief, maar geen “bewoner” van het nieuwe, uitgebreide gebouw. Gerdes: ”In praktische zin klopt dat inderdaad. Voor ons was er geen aanleiding ons relatieve nieuwe huisvesting alweer te verlaten. We zullen echter wel met enige regelmaat ons gezicht laten zien in Kampus. We zullen gebruik maken van de audiovisuele middelen in de gemeenschappelijke ruimte met onder andere voorlichtingsfilms en procesinformatie. Dat je leerlingen als het ware “meeneemt” naar een bepaald project. Ook hebben we ideeën, al kennen we de beperkingen, voor doe-dingen. Maar een weg of riool aanleggen leent zich daar nou niet echt bepaald voor. Ook OT&L zit daarmee. We hebben natuurlijk allemaal wel degelijk affiniteit met het probleem van een te lage instroom in de technische sector. Winst zit echter niet in “kannibalisme”, het afsnoepen of verleiden van studenten naar de bouw en techniek en omgekeerd naar de infra. We moeten groeien over de gehele breedte en dat is een enorme uitdaging. De Kampus komt wat dat betreft geen dag te laat in het “gevecht om de leerling”. Wat InfraVak betreft ben ik best wel positief gestemd. De laatste jaren hebben we steeds een stijging gehad van vijf procent. We beginnen dit cursusjaar met 108 leerlingen. Dat we vakbekwame mensen nodig hebben begint steeds beter in te dalen. Infra staat goed in het nieuws. Dat er goede infra nodig is om de beoogde doelstellingen te halen op het gebied van transitie en woningbouw staat veel mensen nu helder voor de geest. Wij kunnen leerlingen een baangarantie aanbieden zoals in alle technische sectoren. Ik verwacht dat de instroom nog verder groeit.” Profiel Vakman GWW Gerdes: "Het profiel van een Vakman GWW, waartoe we opleiden, is iemand die graag buiten is én in groepsverband werkt. Daarnaast is hij/zijn trots op hun werk. Ik hoor regelmatig verhalen dat men aan vriendin, ouders of andere bekenden het werk laat zien. We blijven echter wel reëel. De demografische cijfers liegen niet en de bouwopgaves zijn structureel hoog. De sector zal het ook moeten zoeken in automatisering en robotisering. De eerste stappen worden daartoe reeds gezet in het bedrijfsleven. Het onderwijs loopt daar meestal iets achteraan, maar het leeft breed. Digitale metingen, het voorzichtig introduceren van prefab. Hetzij de ontwikkelingen die ons vakgebied interessant en uitdagend houden.” Sander Gerdes: “We moeten groeien over de gehele breedte en dat is een enorme uitdaging.” Bouwen in het Oosten 33 ////////////////////////////////////////// Noord en Oost Nederland Vanuit Holten bestrijkt InfraVak geheel Noord en Oost Nederland. Leerlingen uit de Noordelijke provincies komen niet naar Holten, maar maken gebruik van de faciliteiten van De Friese Poort en het Alfa College. De jongens en meiden (volgend jaar twee in getal) komen voor een belangrijk deel uit Twente waar de (wegen) bouw traditioneel goed scoort, maar ook uit Gelderland. Het zijn leerlingen die via het VMBO instromen en soms ook vanuit het Praktijkonderwijs. Zij volgen veelal een entreeopleiding voor de vakken Nederlands en Rekenen.

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication