7

STORYTELLING EN ORGANISATIEVERANDERING ONDERSTROOM EN BOVENSTROOM Scheringa en Beemster (2020) maken het onderscheid tussen verhalen uit de boven- stroom en uit de onderstroom. De bovenstroom is de rationele organisatie realiteit, tastbaar, meetbaar en planbaar, zoals beschreven in missie- en strategieteksten. In de onderstroom vinden we verhalen die samenhangen met wat mensen beleven en ervaren. Het bevat een complex geheel aan overtuigingen over hoe je hoort te werken, persoonlijke drijfveren en emoties, die ten grondslag liggen aan getoond gedrag, zoals twijfels, aannames, angsten en verlangens. Om de samenhang tussen bedoeling en betekenis te creëren, zul je verhalen van de bovenstroom en de onderstroom aan elkaar moeten verbinden. Veranderingen worden alleen betekenisvol als medewerkers de verhalen daarover in hun eigen context herkennen en als ze daar zelf vorm aan kunnen geven. BEDOELING BETEKENIS WAT WIL JE ZIEN ONTSTAAN? Draagvlak creëren is mensen betrekken in de totstandkoming van het verhaal, beseffen dat je deelgenoot bent van wat zich aan het ontwikkelen is en dat je tegelijk de mogelijkheid hebt om op elk moment het verhaal een andere wending te geven. Je kunt als het ware op de pauzeknop drukken en samen bepalen wat de volgende scène zal zijn. Bij voorkeur door het tegengeluid te laten horen, dat wat onderbelicht of ontkend is en van daaruit verder te werken aan gepaste acties die vertrouwen geven. LAAT GROEIEN WAT JE WENST Wat je wilt bereiken, is dat verhalen het verlangen aanwakkeren om te gaan doen waarover je droomt, dat intentie in actie wordt omgezet. Als je authentieke en duurzame verandering wenst, is het belangrijk dat je iets voortbrengt en tot leven wekt dat er nog niet was of dat opnieuw wordt herinnerd. De gesprekken die we voeren, de verhalen die we delen en de betekenissen die we construeren, dragen bij aan het creëren van die werkelijkheid. Generatieve verhalen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan verandering en ontwikkeling in organisaties en in de samenleving. Het gaat erom sterkten te vinden en te verbinden die conversaties over een gewenste toekomst op gang brengen, een toekomst die gebaseerd is op de kracht die er al is. De communicatie van alledag laat zien wat er is. Generatieve verhalen laten zien hoe het zou kunnen zijn. XXXXXXXX XXXXX XXXXXXXXX XXX

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication