11

De wijze van discriminatie hangt vaak samen met het terrein. Zoals vijandige bejegening tussen buren en omstreden behandeling bij collectieve voorzieningen. Het aantal meldingen over commerciële dienstverlening (11%) is nagenoeg gelijk gebleven. Op dit terrein voelen mensen zich vooral gediscrimineerd op grond van herkomst/huidskleur (57%) en handicap/chronische ziekte (17%). Zo zijn er mensen met een rolstoel die problemen ervaren bij toegankelijkheid van een winkel of garage. En bij herkomst gaat het bijvoorbeeld om mensen die van diefstal worden beschuldigd door supermarktmedewerkers of als enige hun tas moeten laten controleren. Melders hebben hierbij het gevoel dat ze etnisch geprofileerd worden. De stijging van meldingen over collectieve voorzieningen is opvallend. Een verklaring kan zijn dat mensen meer dan voorheen hun ontevredenheid over de overheid uiten. Overheidsmaatregelen die in de ogen van melders discriminerend uitpakken, hebben betrekking op ‘eenzijdig overheidshandelen’ en dat valt niet onder de Algemene wet gelijke behandeling (AWGB). In dat geval informeren wij mensen en waar dat kan, verwijzen wij door. Bij de reacties van mensen overheerst vaak onbegrip en een gevoel van onrechtvaardigheid. Begin 2023 hebben de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme, het CRM en de Staatscommissie tegen discriminatie en racisme een brief geschreven aan de toenmalige minister van BZK met het verzoek eenzijdig overheidshandelen wel onder de AWGB te laten vallen. Wij hopen dat dit advies wordt opgevolgd. HET JAAR 2023 DISCRIMINATIECIJFERS ANALYSE-GRONDEN ANALYSE-TERREINEN MIJN VERHAAL KORTOM

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication