24

22 Eat & Greet Deze jonge ondernemers lanceerden een duurzaam voedselproduct in of rond Zuidas Zuidasbier Sinds: november 2017 Aantal werknemers: twee Zuidasbier.nl Jesse Gosse en Remco Kappelhof brouwen in een brouwerij in Amstelveen het in 2017 geïntroduceerde Zuidasbier, een frisse pale ale met kruidige tonen. De hop plukken zij eigenhandig in Zuidas in de buurt van het IJsbaanpad. Jesse: 'In Zuidas groeit wilde hop, dat weten niet veel mensen, dus het leek ons leuk om hier een speciaal Zuidasbier mee te maken. Naast de standaard ingrediënten voor bier, voegen we specerijen toe zoals kruidnagel en foelie, om het de unieke smaak te geven.' In de kleinschalige brouwerij wordt het koelwater gerecycled en het residu van de mout, het zogenaamde bierbostel, gaat naar een boer in Ouderkerk aan de Amstel, die het als veevoeder gebruikt. Het bier wordt met een elektrisch busje naar de lokale horeca vervoerd. Je kunt het Zuidasbier drinken bij Circl, in het Amsterdams Proeflokaal, Mech Make & Take, The Basket, Market 33, Crowne Plaza Hotel, Symphony's, Koetjes en Kalfjes, De Nieuwe Poort, Ox & Bucks, De Blauwe Engel, Novotel en à Deauville en het is te koop bij de Wijnboutique. Foto: The Online Group Foto: GrowX GROWx Opgericht in: 2017 Aantal werknemers: vijf Growx.co GROWx is de eerste, op commercie gerichte, verticale boerderij in Amsterdam: 250 vierkante meter waar salades en kruiden op worden geteeld. Deze stadsboeren gebruiken geen pesticiden, door een waterrecyclingsysteem besparen zij 90% aan water, een lokale afzetmarkt wordt gecombineerd met elektrischen fietsvervoer en de energiezuinige LED-lampen waar het gewas op groeit, werken geheel op lokale, groene stroom. Medeoprichter John Apesos: 'We hebben nu ongeveer 35 klanten in Amsterdam, voornamelijk restaurants, waaronder de Roast Room van de RAI Amsterdam en Vis aan de Schelde bij Zuidas. In de toekomst gaan we ons ook richten op cateraars en bedrijfskantines. Onze ambitie is om in 2025 de helft van Amsterdam van lokale, duurzaam geteelde groente te voorzien.'

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication