6

8 9 Uitgelicht Slimme stadslogistiek Stadslogistiek is een steeds omvangrijker onderdeel van mobiliteit in Zuidas. Het omvat alle goederen en diensten die worden geleverd aan kantoren en bewoners in het gebied, zoals posten pakketbezorging, afvalstromen en kantoorartikelen. Aan de ambitie om stadslogistiek in 2025 emissievrij te krijgen en tegelijkertijd te werken aan een veiligere en bereikbare werkomgeving kan alleen worden voldaan als we samenwerken. Het motto hierbij is: eerst verminderen, dan verslimmen en dan vergroenen. Verschillende bedrijven en organisaties hebben in 2018 meegewerkt aan data-onderzoeken die als uitgangspunt dienen voor een aantal pilots waar in 2019 mee is gestart. Horecalogistiek Horecadistributie vormt een groot deel van de stedelijke logistiek en groeit sterk in Zuidas. Aan de ene kant komt er meer horeca bij, en tegelijkertijd wordt het drukker op de weg. Dit zorgt voor snel stijgende kosten voor de last-mile levering aan horeca. De vraag is dan ook of horecadistributie op de huidige manier mogelijk blijft. Tot nu toe is er nog weinig aandacht voor de problemen die dit oplevert voor bewoners, groothandelaren en leveranciers. Horecadistributie is veel complexer dan andere stadslogistiek, onder andere door voedselveiligheid en diversiteit aan producten, en verdient extra aandacht. Alleen een integrale aanpak met leveranciers, groothandel, horecaondernemers en gemeente kan oplossingen bieden. Horecaondernemers bepalen voor een groot deel de horecadistributie en hebben een sleutelrol. Foto: Jorrit ‘t Hoen File vermijden met de Noord/Zuid-lijn In 2018 kregen 150 Zuidassers die ten Noorden van Amsterdam wonen een maand lang gelegenheid om gratis de Noord/Zuid-lijn uit te proberen. Dit uitprobeeraanbod was een initiatief van het GVB, Zuidasdok and Hello Zuidas. Deelnemers konden gratis parkeren op de P+R bij station Amsterdam Noord en in de metro stappen naar Zuidas, een rit van 15 minuten. In veel gevallen was de reistijd korter dan met de auto. Bron: Mobiliteitsonderzoek Taskforce Bereikbaarheid Zuidas 2016 en voorlopige resultaten 2017 (lopend onderzoek bevat uiteindelijk ook de data van 2018). Modal split Verdeling van mobiliteiten van en naar Zuidas 1 % 21 % auto 1 % motor 2017 36 % trein 14 % BTM 2 % e-bike 1 % brommer/ scooter 30 % trein 14 % BTM lopen 24 % fiets 1 % motor 2018 3 % e-bike 1 % brommer/ scooter 21 % auto 1 % lopen 27 % fiets Ghalem Reggani, eigenaar NINE restaurant & kookstudio ‘Wat mij betreft was het uitprobeeraanbod een groot succes. Ik was snel op mijn werk, kon de file vermijden en de aansluiting was uitstekend. Ik woon in Noord en voor mij is deze manier van reizen sneller dan de auto. Zodra de uitprobeerperiode voorbij was, heb ik een OV kaart gekocht. Nu spring ik altijd in de metro.’ Marion Dijkman, secretaresse bij Loyens & Loeff ‘De Noord/Zuid-lijn overtrof mijn verwachtingen. Na de zomer stond ik weer in de drukke ochtendspits, met files op de A10 en op de uitvalswegen naar Purmerent en Volendam. Tijdens het uitprobeeraanbod nam ik de bus van Purmerent naar Ilpendam, en stapte over op de bus naar de metro in Noord. Echt een verademing. Geen files, geen stress. Het duurde alleen iets langer dan met de auto op een rustige dag. Door op deze manier te reizen, krijg ik ook meer beweging. Nu het aanbod voorbij is, laat ik nog regelmatig de auto staan om relaxed het openbaar vervoer te nemen.’ Clive Pritchard, managing director bij Savills Investments ‘Ik heb het openbaar vervoer helemaal herontdekt dankzij dit experiment. Het deed me denken aan toen ik nog in Londen woonde: met de metro reizen gaat snel. De Noord/Zuid-lijn is de ideale schakel tussen het centrum en Amsterdam Noord en Zuid. Heerlijk om niet in de file te hoeven staan, die beginnen vaak al voordat je de parkeerplaats af bent! Dat gezegd hebbende, de toiletten op station Noord kunnen beter, en het gebruik van OV fietsen mag ook makkelijker. Ook zou de P+R nummerbordherkenning moeten hebben. Desondanks ben ik zeer aangenaam verrast!’ Tekst: Romy Lange Foto: Arcadis Duurzaamheidsverslag Zuidas 2018

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication