21

21 Toering verkocht de meeste machines en zijn werknemers zochten een nieuwe baas. Zelf gaat hij wel door, maar op een veel kleinere schaal. “We zitten midden in een Natura 2000-gebied. Er zijn bij ons veel bedrijven die stoppen en wij zitten tegen de Hegewarren aan. We hebben daarom besloten om een groot deel van ons bedrijf af te stoten”, vertelde Toering niet zonder emotie aan de minister. Toering vindt het tegelijkertijd wel enigszins scheef dat boeren die stoppen financieel gecompenseerd worden, maar dat er voor toeleverende bedrijven als loonwerkers niets geregeld is. “Boeren krijgen een flinke vergoeding, maar de loonwerker blijft met lege handen staan. Ik vind het belangrijk dat zoiets op tafel komt bij de minister.” Het gesprek was in Koartwâld bij loonbedrijf Luimstra. Door het verdwijnen van de derogatie krijgt hij het als gespecialiseerde mesttransporteur juist druk. Maar om voor al die mest weer een goed plekje te vinden, is volgens eigenaar Bert Luimstra nog wel een uitdaging. “Wij hebben klanten die eerder mest aanvoerden, maar die nu ook mest afvoeren omdat de ruimte steeds kleiner wordt. Het zal daardoor steeds lastiger worden.” Bij Luimstra verzorgt de agrarische sector 17 procent van de omzet. Dat collega-loonwerkers die afhankelijk zijn van de landbouw het niet makkelijk hebben, begrijpt de ondernemer wel. “Wij hebben ook stoppers in onze klantenkring”, zegt Luimstra. “Boeren die blijven, hebben vaak te maken met kleinere arealen die ze mogen bewerken. We gaan daarom samenwerken met een ander loonbedrijf, zodat we onze machines wel zoveel mogelijk aan de gang houden. Dat moet wel, want anders kan het niet uit.” Ook de energietransitie is een uitdaging voor de loonbedrijven. Veel bedrijven willen graag investeren in eigen zonnepanelen of windmolens, maar dat is lang niet overal mogelijk vanwege de beperkte capaciteit van de stroomkabels in het buitengebied. De sector wil ook graag overleggen met de provincie over een goed routenetwerk voor landbouwverkeer. Het smaller maken van sommige wegen is voor loonwerkers een probleem. Hetzelfde geldt voor aslastbeperking, het maximale gewicht van een wagen voor elke as, bij sommige Friese bruggen zoals die van Kootstertille en Spannenburg. Dit artikel van Onno Falkena is overgenomen van Omrop Fryslân.

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication