7

7 Zou u zelf kopij inleveren? - Nee. Maar ook veel ja’s gelukkig. Wij zullen diegenen dan ook uitnodigen om eens kopij in te leveren, vinden wij hartstikke leuk! U krijgt bericht. Kijkt u wel eens op diverse websites/social media? - Ja 9, nee 3 Zou u willen meewerken aan een interview/uw bedrijf promoten? - Ja. 7 Heeft u een bedrijf? En zou u willen adverteren? - Ja. 2 Zou u het leuk vinden om eens verslag te doen van een activiteit? - Ja. 4 Zou u de Grutte Gelf digitaal willen ontvangen? - Nee 11, ja 1. Lezers, heel erg bedankt voor het invullen van de enquête! Wij gaan met de uitslag aan de slag en nemen contact op met diegenen die iets voor de Grutte Gelf willen doen. Herstelwerkzaamheden kerktoren op schema Zoals u weet krijgt de kerktoren met zijn unieke, opgemetselde spit, zowel aan de buiten- als binnenkant een grondige opknapbeurt. Bovendien wordt het haantje van de 33 meter hoge toren opnieuw verguld. “Het metsel- en voegwerk vertoont gebreken, waardoor het regenwater de gevel heeft doordrenkt. Dit heeft lekkerij tot gevolg, waardoor aan de binnenkant verrotte houtdelen moeten worden vervangen. De houten delen zijn behoorlijk aangetast”, aldus bouwkundig projectleider Menno Sikkink van de Stichting Beheer Kerkelijke Gebouwen (SBKG) Noord-Nederland. “Mede onder invloed van vorst konden er stukjes steen loslaten en naar beneden vallen. De opknapbeurt was zeer nodig.” De toren wordt voorzien van drupranden, die zorgen voor een betere afvoer van het regenwater in vergaarbakken, waarna het met leidingen wordt afgevoerd naar beneden. De opknapbeurt gaat enkele tonnen kosten, waarvan het grootste deel voor rekening komt voor de gemeente Achtkarpselen. Eind maart werd met de werkzaamheden begonnen en de opknapbeurt zal in juni afgerond worden. Aannemer van der Haak en Bijlstra uit Westergeest en metsel- en voegwerkspecialist Siegersma uit Berlikum voeren de restauratiewerkzaamheden uit. “We liggen mooi op schema”, aldus specialist gebouwen Riemer van der Molen van de gemeente Achtkarspelen.

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication