25

25 In groep 7 en 8 van de Johannes Looijengaskoalle gebeurt alles waarop projectcoördinator Ben Jansen had gehoopt. Een volle klas stort zich op de eerste twee kisten. Vanaf volgende week wordt er in de lessen structureel aandacht gegeven aan techniek. De school in Surhuizum heeft zo de primeur, maar de komende tijd kunnen alle vijftig scholen in de regio de materialen aanvragen. Er komen in totaal acht verschillende, gebaseerd op thema’s als Mens en Gezondheid, Wonen, Werken en Verkeer of Energie, Water en Veiligheid. Aan Sterk Techniekonderwijs doen zowel basisscholen als het voortgezet onderwijs mee. Rombout de Wit, bestuurder van het Lauwers College in Buitenpost, droeg de kisten officieel over aan juf Janneke Heida. Hij noemde overstromingen en klimaatverandering als uitdagingen, die kunnen worden opgelost door meer technisch geschoolde jongeren. Bij de kisten horen ook bezoeken aan bedrijven in de omgeving en gastlessen, aldus Jansen. “We hopen zo verbinding te leggen tussen het bedrijfsleven in de regio en scholieren.” Bij de bedrijven krijgen de kinderen concrete vraagstukken voorgelegd, zoals vermindering van de uitstoot van broeikasgas. Met structurele aandacht voor techniek op school beoogt de overheid meer jongeren te interesseren voor een pakket met technische vakken, een technische opleiding en uiteindelijk een baan in een technisch bedrijf. Veel van die bedrijven kampen al jaren met een schreeuwend tekort aan vakmensen. Het enthousiasme voor het nieuwe lesmateriaal ten spijt – het groepje meiden heeft voorlopig geen concrete plannen om de techniek in te gaan. Diermanagement ligt meer in de lijn der verwachting, zegt een van hen. De anderen weten het nog niet. Maakt niet uit, zegt Jansen. Er is een zaadje geplant, het lampje brandt. Dit artikel van Maarten Pennewaard is overgenomen uit de Leewarder Coua rant.

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication