19

19 Sint Maarten lopen/vieren en snoepjes krijgen... Wanneer ik vroeger met mijn kinderen sprak over Sint Maarten dan werd dat geassocieerd met het langs de deuren gaan en snoepjes krijgen. O ja, daarvoor moet wel eerst een liedje gezongen worden. Ha ha, ik heb ze wel eens verteld wat Sint Maarten betekend maar dat ze snoep krijgen dat was wel het belangrijkste! Bij ons in de buurt was je met Sint Maarten de pineut, want met twee (toen nog) scholen en heel veel kinderen kon je heel veel kids aan je deur verwachten. Voorgaande jaren sloeg ik echt genoeg snoep in want stel je voor dat het mandje leeg was, wat ook eens gebeurt is. Maar de ervaring leert… Sint-Maarten wordt niet overal op dezelfde wijze gevierd. In sommige plaatsen worden optochten georganiseerd, in andere worden vreugdevuren ontstoken. Algemeen is de lampionnentocht. Deze komt het meest voor in Nederland in de noordelijke provincies. De kinderen maken lampionnen of hollen een koolraap ,suikerbiet of pompoen uit en gaan met lichtjes langs de deuren. Daar zingen ze speciale liedjes en krijgen in ruil snoep of fruit. Ook kleurige, door kinderen gemaakte, lampionnen worden gebruikt. In Nederland worden de lampionnen vaak tijdens de schooltijd gemaakt, bijvoorbeeld in de les handenarbeid. Tegenwoordig worden de lampionnen elders veelal met behulp van batterijen verlicht. Vroeger werd veel gebruik gemaakt van de “foekepot” om de liedjes die bij de rondgang werden gezongen te begeleiden. Het Sint-Maartens gebruik werd toen” foekepotterij “ genoemd. Een foekepot noemde men ook wel een rommelpot en is het oudste volksmuziekinstrument van Nederland. Het instrument stamt uit de vroege Middeleeuwen. Men maakte een foekepot door over een aardewerken pot, of een blik met een rand, een vlies te spannen. Meestal was dit een varkensblaas. Door het midden van dit vlies stak men een stokje en maakte dit vast. Dit stokje bestreek men met hars en na een dag of twee was de foekepot klaar. Meestal liepen basisschool kinderen rond met de foekepot en maakten hiermee geluid.

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication