Veranderende positie van het ERP - vervolg

GRIP HC&H Consultants Artificial Intelligence: dynamiek proces huurincasso Hoe gaat het nu? Een standaard proces huurincasso kan binnen een ERP applicatie goed worden gestandaardiseerd. Betaaltermijnen bepalen het tijdstip waarop de huurder de huur betaald moet hebben. Bij niet tijdig betalen, gaat een door een corporatiemedewerker geïnitieerd aanmaanproces in werking waarin verschillende niveaus van toepassing kunnen zijn, van herinnering tot en met overdracht aan een deurwaarder, afhankelijk van eerdere aanmaningen. Hoe kan het ook? Artificial Intelligence (Machine Learning) maakt het mogelijk om, mede op basis van betaalgedrag, een huurincasso-proces volledig automatisch via bots te laten verlopen. Hierdoor kan het incassoproces op maat worden toegesneden op een individuele huurder op basis van de informatie die over hem/haar bekend is. Zo kan voor een specifieke huurder bijvoorbeeld op de 28e van de maand een betaalverzoek met een betaallink via mobiel worden verstuurd als geconstateerd wordt dat dit voor deze huurder het meeste effect heeft. Ymere is een corporatie die bezig is het huurincasso-proces op deze manier vorm te geven. De hiervoor benodigde functionaliteit wordt (op dit moment) niet door een ERP applicatie ondersteund. Hoe creëert u meer flexibiliteit in uw applicatielandschap? Door Gartner is enige jaren geleden een applicatievisie (Pace-Layered Application Strategy) ontwikkeld die onderscheid maakt tussen verschil in levenscyclus van applicaties om beter in te kunnen spelen op behoeften van de business en de omgevingsdynamiek. Dit model past goed op de in dit artikel geschetste ontwikkelingen. De corporaties die HC&H de afgelopen periode heeft ondersteund bij hun applicatiestrategie hebben dit model daarin ook toegepast. In het figuur hiernaast is dit model weergegeven. Kern is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen een drietal lagen die een aantal kenmerken hebben en die tevens de levenscyclus van applicaties binnen de organisatie bepalen: • Systems of Record bevatten de kritische bedrijfsdata en ondersteunen de belangrijke bedrijfsprocessen. De nadruk ligt hierbij op stabiliteit, efficiency en standaard. De mate van verandering van deze applicaties is laag, mede doordat de ondersteunende processen goed ingeburgerd zijn bij de meeste corporaties en veelal onderworpen zijn aan wettelijke vereisten. Systems of Record hebben de langste levenscyclus (7-10 jaar). • Systems of Differentiation ondersteunen unieke en vaker veranderende (keten)processen. Het gaat hierbij veelal om bedrijfsspecifieke wensen, vaak dichter bij de klant. Deze hebben een middellange levenscyclus van 3-4 jaar. • Systems of Innovation zijn nieuwe applicaties bijvoorbeeld apps die ad-hoc worden ingezet. Inzet is veelal als experiment waarbij ook weer gestopt wordt op het moment dat de applicatie niet werkt. De levenscyclus is veelal korter dan 1 jaar. Olke Jan van der Meer Managing Partner HC&H

27 Online Touch Veranderende positie van het ERP - vervolg Home


You need flash player to view this online publication