29

Even een prikkelende vraag en wees eerlijk: Hoe belangrijk vindt jouw corporatie procesmanagement? Hoe belangrijk vind jij procesmanagement? Kies uit de onderstaande antwoorden: ❏ Niet belangrijk ❏ Nuttig ❏ Noodzakelijk ❏ Een voorwaarde ❏ Het ultimatum Wat schuilt er achter deze antwoorden en wat kun je er mee? Als ik een aantal willekeurige corporatiemedewerkers zou vragen deze vraag te beantwoorden, ontvang ik diverse antwoorden. Procesmanagement is veelomvattend en je kunt er op verschillende manieren naar kijken. Lees verder welke volwassenheid er achter jouw antwoord schuilt. Vergeet niet de andere beschrijvingen te lezen. Ik ben benieuwd of je na het lezen van dit artikel je antwoord op de bovenstaande vraag zou aanpassen. Niet? Nuttig? Noodzaak? Voorwaarde? Ultimatum? Level 1 Initiële fase Level 2 Standaardisatie - Ad Hoc - Chaotisch - Local Heroes - Improviseren - Beschrijven processen - Focus op eigen afdeling - Verantwoordelijkheden en bevoegdheden Level 3 Integrale standaardisatie - Procesimplementatie - Klantgerichte ketensturing - Bepalen en meten KPI’s - Managementsturing PDCA - BPM beleid - Sucessen delen - Proceseigenaarschap Level 4 Continu verbeteren - Lean management implementatie - 100% commitment voor verbeteringen - Aantoonbaar verbeteren - Programma gestuurde projecten - Continu verbeteren in DNA Level 5 Innoveren - Ultieme procesoptimalisatie - Innoveren in DNA - Hele organisatie innoveert - Flow van vernieuwing - Automatisering, robotisering, artificial intelligence Niet belangrijk – Initiële fase Wanneer procesmanagement niet of nauwelijks wordt toegepast in een organisatie, ontstaan er in de dagelijkse praktijk tal van knelpunten. Deze knelpunten worden vaak op pragmatische wijze opgelost. Je ziet dat medewerkers op verschillende manieren omgaan met de knelpunten en dat er geen centrale oplossing wordt gezocht voor het specifieke knelpunt. Als er wel een centrale oplossing wordt gezocht, gaat het in de meeste gevallen om symptoombestrijding en niet om het wegnemen van de grondoorzaak. Je kunt zeggen dat het volwassenheidsniveau van de organisatie en van procesmanagement laag is. Kenmerken hiervan zijn o.a.: • Er is geen procesbeschrijvingen aanwezig • Werkinstructies op persoonlijke C:/ drive • Papieren werkinstructies in de la van de medewerker • Mondelinge afspraken over de werkwijze • “We doen het al jaren op deze manier” • Geen sturing op het proces, maar op het product • Onnodige processtappen en inefficiënte processen • Blijven hangen in het organisatiesysteem • Ontbreken van beheersmatig leiderschap ▶ 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication