36

GRIP HC&H Consultants Doe je voordeel met digitale samenwerking in de onderhoudsketen In dit artikel ga ik in op de complexiteit die digitale ketensamenwerking met zich meebrengt. Hierbij wordt specifiek ingezoomd op de samenwerking zelf, het ketenproces, applicaties en koppelvlakken en de SALES/KOVRA standaard1 die alle een deel van de complexiteit kunnen veroorzaken. Ook besteed ik aandacht aan opbrengsten, kosten, de transparantie daarvan en de verdeling van kosten. Een duurzame gelijkwaardige relatie ligt aan de basis van een succesvolle digitale ketensamenwerking De eerste complicerende factor binnen digitale ketensamenwerking is de wijze van samenwerking zelf. Dat heeft inhoudelijke en relationele aspecten. Qua inhoud is er een belangrijk verschil in de regievorm waarin opdrachten worden verstrekt. Traditioneel, prestatiegericht of resultaatgericht. Deze vragen alle om een andere procesvorm en hier dient berichtenverkeer en software op te zijn afgestemd. Daarnaast geldt binnen de werkverdeling een mix van zelf doen en uitbesteden. Bovenstaande wordt versterkt doordat corporaties met meerdere onderhoudsbedrijven samenwerken en onderhoudsbedrijven op hun beurt met verschillende corporaties en met verschillende onderaannemers. In elke samenwerking kunnen regievorm en werkverdeling anders zijn en in de tijd wisselen. Daarnaast is een goede samenwerkingsrelatie een belangrijke randvoorwaarde. Een duurzame relatie is gebaseerd op gelijkwaardigheid waarin partijen zich open en transparant opstellen. Voor onderhoudsbedrijven betekent dat Digitale ketensamenwerking begint bij het herontwerp van het ketenproces De tweede complicerende factor is de wijze van procesinrichting. Het proces moet passen bij de regievorm en de samenwerking. Digitale samenwerking begint idealiter met een totaal herontwerp van het ketenproces, gebruikmakend van de mogelijkheden die applicaties, koppelvlakken en standaarden bieden. Onderhoudsopdrachten kunnen vanuit verschillende kanalen ontstaan en moeten al dan niet direct naar de uitvoerder doorgestuurd worden. Als dat niet gebeurt, ontstaat het risico dat er onvoldoende gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die digitalisering biedt en het proces op de oude arbeidsintensieve manier wordt voortgezet. Uiteraard dient het nieuwe proces binnen de ketenorganisaties gedragen en gewaarborgd te worden en dient er een cultuur te ontstaan van continue verbetering waarbij gekeken wordt waar het proces verbeterd kan worden. bijvoorbeeld ook dat zij een deel van de controle uit handen geven over de uitvoering en updates binnen het proces. De mate waarin onderhoudsbedrijven meekunnen in digitale ketensamenwerking zal voor corporaties vaker een selectiecriterium worden bij de leveranciersselectie. 1 Begin 2018 is een pilotfase afgerond waarin Ketenstandaard, CorpoNet en KOVON met een aantal corporaties en onderhoudsbedrijven hebben gewerkt aan een eerste berichtenset onder de naam KOVRA. De berichten worden nu door Ketenstandaard beheerd als onderdeel van de SALES standaard. Per november 2020 is DICO standaard de nieuwe naam van de SALES standaard. 36

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication