5

02 Vernieuwende recepten voor huurincasso die je uit MOET proberen! Door Driss Bibouh, Functioneel Beheerder bij HC&H Connect Veel woningcorporaties zijn volop bezig met het digitaliseren van bedrijfsprocessen. Eén van die processen is huurincasso: van de ouderwetse acceptgiro (OLA) naar een zakelijk “Tikkie”. Waar staat jouw corporatie in deze digitalisering en wat is de rol van data daarbij? En wat zijn jullie wensen? En misschien nog wel belangrijker: wat merkt de huurder daarvan? In den beginne… Van oorsprong is het incassoproces ééndimensionaal: de aanschrijffrequentie, de ‘tone of voice’ en de steeds terugkerende patronen zijn al jarenlang identiek voor welke schuldeiser dan ook. De meeste corporaties hebben een vergelijkbaar proces tot de wettelijke incassokosten (WIK) opgeëist mogen worden. Na de laatste sommatie voor het opeisen van de WIK, is het per corporatie verschillend welk vervolgtraject wordt gekozen. Er wordt, hoe dan ook, veel werk gestopt in de individuele huurder. Het is mij opgevallen dat er nog genoeg kansen zijn voor een belangrijk onderdeel van de “nieuwe” manier van sociaal verantwoord incasseren, namelijk: meer inzicht in de daadwerkelijke (financiële) situatie van de huurder en het gebruik van data over het betaalgedrag. ▶ 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication