6

GRIP HC&H Vernieuwende recepten voor huurincasso die je uit MOET proberen! Huurincasso Door de wens om woningen zo snel mogelijk te verhuren, gebrek aan tijd, capaciteit, kennis en/of inzet van digitale middelen (bijvoorbeeld een goed ERP-systeem in combinatie met innoverende software), lukt het incassoconsulenten over het algemeen niet om tijd te besteden aan de huurders die dit het meest nodig hebben. Daarnaast is het proces zodanig ingeregeld dat deze groep huurders maandelijks terugkomt op de achterstandslijsten, oftewel de bekende sleper die steeds een achterstand achter zich aan “sleept”. Gebruik kunnen maken van beschikbare data is een belangrijke voorwaarde naar een digitaal en op-maatgemaakt incassoproces. In de regel: hoe meer data er beschikbaar is, hoe beter deze is in te zetten. Ik zie volop kansen bij corporaties om hier meer gebruik van te maken. “Digitalisering van de correspondentie biedt gemak voor de huurder én de corporatiemedewerker” 6 Acceptgiro, brief of e-mail? Digitalisering loont! De eerste stap die een corporatie kan zetten naar een efficiënt ingericht incassoproces is het digitaliseren van de correspondentie (aanmaningen). Deze stap kost relatief weinig investering en zal al direct de grootste kostenbesparing opleveren. Deze kostenbesparing komt voort uit het feit dat er aanzienlijk minder brieven en acceptgiro’s verstuurd hoeven te worden. De kosten van een e-mail zijn ongeveer één vijftiende van de briefprijs en één veertigste van een acceptgiro. En daarbij wordt een e-mail in de regel beter ontvangen door de huurder. Daarnaast zorgt digitalisering van de correspondentie voor verlaging van de werkdruk doordat er minder fysieke post verwerkt hoeft te worden. Veel corporaties maken op dit vlak al gebruik van diensten van bedrijven als Mail to Pay en Postex. Voor succesvolle digitalisering is het wel randvoorwaardelijk dat er voortdurend aandacht is voor

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication