7

het actualiseren van de daarvoor benodigde data van huurders, zoals e-mailadressen. Het liefst door huurders zelf. Een extra efficiency slag kan worden gemaakt als gebruik wordt gemaakt van iDEAL. iDEAL-betalingen zorgen voor minder handmatige boekingen bij het verwerken van de bankontvangsten. De betaling wordt al vooraf gekenmerkt door de corporatie en is dus altijd automatisch te vereffenen met de juiste huurder en voor de juiste periode. Vooral dat laatste kan bij veel huurincassomedewerkers extra werk voorkomen, omdat boekingen deze voorheen omgeboekt moesten worden. Kort samengevat biedt digitalisering van de correspondentie binnen het incassoproces gemak voor de huurder, maar ook gemak voor corporatiemedewerkers. Dat digitalisering loont, wordt ondersteund door een eigen onderzoek uit mijn vorige dienstverband. Dat heeft uitgewezen dat een e-mail met duidelijke logo’s en visuele kenmerken, in dit geval het verzoek om de betaalachterstand te betalen, vaker en eerder gelezen wordt dan een brief. Ook kan een e-mail sneller en makkelijker teruggelezen worden dan een brief die ook vaak in de prullenbak of een administratiemap verdwijnt. Medewerkers incasso bij corporaties geven aan dat de betaalachterstand sneller voldaan wordt. Dit wordt ook ondersteund door de verlaging van het HAP (huurachterstandspercentage) bij Woonkwartier te Zevenbergen. Otto Elbertsen (senior huurincasso consulent) van Woonkwartier heeft geconstateerd dat het digitaliseren van de correspondentie binnen het incassoproces heeft gezorgd voor een verlaging van het HAP van 0,9% in 6 maanden tijd. handmatig Driss Bibouh Functioneel Beheerder bij HC&H Connect Extra inzicht en efficiency met creditmanagement software Sommige ERP-systemen huurders (automatisch) bieden modules aan om te classificeren op basis van (enkel) het betaalgedrag. Specifieke creditmanagement software ondersteunt (delen) van het incassoproces. Deze softwareoplossingen zien we steeds vaker terug bij corporaties, in aanvulling op de mogelijkheden die door ERP-systemen worden geboden. Creditmanagement software zorgt ervoor dat er altijd en voor iedereen een compleet én gedetailleerd klantbeeld is (met data vanuit het ERP), inclusief betaalgedrag, documenten en contacten. Door gebruik te maken van agenda’s (taken) en automatische workflows, bieden dergelijke oplossingen een efficiënter gestructureerd proces, zeker bij grotere aantallen of een wat complexer proces. ▶ 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication