32

Jaarverslag Heifer Nederland 2019 Doelstelling en strategie 4.3 STRATEGIE 2017-2020: ‘WAARDE TOEVOEGEN, PARTNER VOOR DUURZAME GROEI’ Het strategisch plan van Heifer Nederland (HNL) stamt uit 2016 en geldt voor de periode juli 2016 – juni 2020. In het plan stelde HNL zich tot doel dat voor 2020 30.000 gezinnen een leefbaar inkomen verdienen en honger voorgoed achter zich laten. Dit ambitieuze doel vertaalden we in doelstellingen en activiteiten voor de vijf pijlers van ons werk: 1. In juni 2020 zijn in onze projecten 30.000 huishoudens gesteund om voedselzekerheid, inkomens en weerbaarheid tegen klimaatverandering te verbeteren en bij te dragen aan sterke gemeenschappen en plattelandseconomieën. • In onze projecten sturen we op duurzaamheid en efficiëntie. Er wordt speciaal aandacht besteed aan de ontwikkeling van inclusieve waardeketens, klimaat-slimme landbouw en aan jeugd en werkgelegenheid. Voortgang wordt gemonitord door een goed en efficiënt monitoring- en evaluatiesysteem. HNL speelt een actieve rol in het uitwisselen en verspreiden van geleerde lessen. Het succes van onze projecten wordt gemeten aan de hand van een aantal indicatoren. We zijn pas tevreden als: • huishoudens een leefbaar inkomen verdienen, • huishoudens voedselzeker zijn, • huishoudens hun natuurlijke hulpbronnen duurzaam en minder klimaat-gevoelig beheren, • vrouwen meer invloed hebben op besluitvorming in gezin en gemeenschap, • samenwerking binnen de gemeenschappen verbeterd is, • betrokken boeren en boerinnen deelnemen aan goed georganiseerde producentengroepen, • boeren en boerinnen betrokken zijn in inclusieve waardeketens en marktsystemen, • zij toegang hebben tot de noodzakelijke inputs, diensten en informatie, • de particuliere en coöperatieve bedrijven van 30.000 boeren winstgevend zijn en zich blijven ontwikkelen, • boeren en boerinnen deelnemen aan of vertegenwoordigd worden in beleidsdialogen met overheden, en als dat daadwerkelijk leidt tot positieve veranderingen in praktijk of beleid. 2. Minstens 9 partnerschappen met bedrijven, organisaties, overheden of kennisinstellingen dragen bij aan fondsenwerving, naamsbekendheid en/of de effectiviteit van projecten. • Samenwerking met anderen is belangrijk om onze doelen te kunnen realiseren, zowel op het gebied van fondsenwerving, als in onze projecten. Door samen te werken met innovatieve bedrijven en organisaties leren we zelf veel en kunnen we boeren nieuwe oplossingen bieden. 3. Door institutionele en publieke fondsenwerving wordt in 4 jaar een inkomen van ruim € 13 miljoen gegenereerd. • Een groot deel van dat inkomen wordt voor onze eigen projecten gebruikt, maar bijna 6 miljoen werven we voor andere leden van het Heifer netwerk; voor die fondsen leggen wij geen verantwoording over impact af. 4. Een breed Nederlands publiek is zich bewust van het belang van veehouderij voor armoedebestrijding, en de toegevoegde waarde van Heifer als betrouwbare en transparante organisatie. • Jaarlijks worden zo’n 6 miljoen mensen geïnformeerd over het werk van Heifer via radio- en tv spotjes en social media. Een beperkte groep van donateurs wordt intensief geïnformeerd door middel van (digitale) nieuwsbrieven, website en bijeenkomsten. 5. HNL is een professionele, efficiënte, innovatieve en transparante organisatie die actief bijdraagt aan de strategische ontwikkeling van het internationale Heifer netwerk. • Een sterk team dat de kans krijgt te leren is cruciaal voor de uitvoering van onze plannen. HNL zet een traditie voort van strak financieel beheer, goede kwaliteitszorg en een effectieve beleidscyclus. De strategische samenwerking binnen het internationale Heifer netwerk wordt steeds sterker. 32

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication