psalmen dat ale buitenste en binnenste noden benauwenissen zijn van het smalle pad. Het kan onze adem weghalen. Hij vergelijkt het met Job 36:16 : Zo lokte Hij ook u uit de muil van de angst, naar wijde, onbeperkte ruimte. Eerst moet er angst zijn als basis, en dan wordt de mens naar binnen gehaald, tot de leegte. H. Brandenburg stelt : Vrees, beef, en geef de zonde geen ruimte. Wees stil. In een slapeloze nacht ontvangt de mens inzicht. Zwijgen is de voorwaarde voor het horen en begrijpen. Aan het einde van mijn jeugd was ik bang dat ik de onvergeeflijke zonde had gepleegd en eeuwig zou worden verdoemd, voor eeuwig naar de hel zou gaan, zoals veel mensen deze angst hebben in de zware kerken, maar ook in de lichtere kerken. Ook anderen op de bijbelschool worstelden hiermee. Ik had ook wat ervaringen gehad die ik niet begreep. Het leek alsof er zoutzuur over mijn hoofd werd uitgegoten. Ik begon enorm te zweten en ik liep naar de kraan. Was dit de eeuwige verdoemenis ? Ik was nog heel jong. Ik begon te beven, een soort hyperventilatie, en op andere momenten was ik totaal stijf, en weer op andere momenten totaal slap. Deze toestand ging op en neer voor zo'n acht maanden, en was een zware beproeving, maar ik begon in deze periode zware geestelijke gaven te ontvangen. Het was zware depressie en angst afgewisseld met hemelse ervaringen. Ik kijk er soms nog weleens op terug en realiseer me dan weer hoe belangrijk die periode is geweest. Dat dit het fundament legde van heilige vreze. Zo kon ik teruggaan tot de baarmoeder. Zo kwam ik tot daadwerkelijke wedergeboorte. H. Brandenburg stelt dat bijna een derde van de psalmen klaagpsalmen zijn. Klaarblijkelijk is het klagen dus belangrijk, een smekeling te zijn, een boeteling en een klageling. Als de mens te voorspoedig en gelukkig is dan kan God de mens vaak niet bereiken. Brandenburg noemt het een unieke gebedschool. Er zijn militante biechtmoeders in God's leger waartoe de mens moet gaan. Hij stelt ook dat uit een klaagpsalm luide lofprijzingen kunnen komen, omdat zij die biechten ook tot de verborgenheid worden gebracht als onder oorlogsschilden. In de psalmen is er zowel inwendige als uitwendige nood, stelt Brandenburg. De psalmist werd door allerlei zwakheid geteisterd, en daar maakt de vijand gebruik van, want die valt graag de verzwakten aan om hen uit te buiten. De psalmist kreeg het dus dubbelop. Het is een beeld van het leven. In zijn commentaar op psalm 6 zegt hij dat de psalmist werd geteisterd door uitputting, lichamelijke ziekte, en emotionele druk. En dan is er de vijand die meedogenloos hiervan misbruik maakt. In zijn commentaar op psalm 7 stelt hij : God's oordeel gebeurt nooit in het geheim, maar in het openbaar. Dit is een oordeel over het vlees, en zij die het vlees overwinnen zullen dan triomferen in de hemel na het gevecht. Bij de indianen is de geslachtsgemeenschap een beeld van de verdrinking die nodig is om visioenen te ontvangen. hoofdstuk 5 de duitse bossen We kennen de dertiger jaren van de depressie, daarna de veertiger jaren van de oorlog, en dan de vijftiger jaren van de wederopbouw. Dit patroon komen we ook tegen in de psalmen. De psalmist
641 Online Touch Home