651

Jakob werd overwinnaar genoemd op Pniël, juist omdat hij een verbroken man was geworden, gevoelig voor de natuur. De oudere voortijdse hiërogliefen van de letter T duiden op gebondenheid, een man met armen achter zijn rug gebonden.' (hoofdstuk 4) 'In het voortijds is de letter T de overwinning, als de overwinning over het zelf. (hoofdstuk 4) 'In de egyptologie is de letter T typisch een merkteken of litteken als beeld van oprichting, settlement, overwinning, claim (tit, twa), als kroon op het werk, wat ook voortijdse wortels heeft. Het is een bepaalde verstening die plaatsvindt (twt) door de vereeuwiging, volharding, dus na de sukki-oru, oftewel na de volharding in het kruis, na de honger. In de voortijd is de T verbonden aan reformatie, herstel van tentendienst, voleinding. Vandaar skr-t, oftewel asgard. Denk ook aan het griekse 'aletheia', waarheid, L-T, oftewel halal-t in het voortijds, het uiteindelijke brandmerken door de honger, of het griekse lethe, de rivier van vergetelheid, L-T. Het is de uiteindelijke beteugeling.' (hoofdstuk 20) hoofdstuk 7 de duitse amos In het boek Abadja is er de strijd tussen Juda, yad, de fallus, en Edom, het volk van Ezau, wat een beeld is van de eeuwige verdoemenis (Amos 1). Er is een heilige, metaforische eeuwige verdoemenis in het oude testament die het vlees nodig heeft om zo zichzelf te kunnen offeren, soms als een beeld van de vagina, of als beeld van de voeten die een goede boodschap brengen. Doem of dam is in het hebreeuws en egyptisch een beeld van bloed en besnijdenis. De voet is de treder van de pers, als beeld van diepte en exegese. Ieder mens strijdt met de eeuwige verdoemenis. Brandenburg stelt dat er een diep contrast ligt tussen Israel en Edom. Ook Jeremia en Amos treden op tegen Edom. Brandenburg stelt in zijn commentaar op het boek Abadja : 'Abadja kreeg een goddelijke openbaring. Niemand zal de profeten in enige mate kunnen begrijpen, tenzij ze een onmiddellijke inspiratie van God erkennen. Hier faalt alle psychologische uitleg. Want wat hier gebeurt, gaat alle experimentele wetenschap te boven. Deze inspiratie wordt hier een spektakel genoemd, een visioen. (…) Theman maakt deel uit van Edom in het noorden. De inwoners werden geprezen als bijzonder wijs. Jeremía (49: 7) zegt: “Is er geen wijsheid meer over Theman? Is er geen advies meer van de wijzen? Is hun wijsheid zo leeg geworden?” Een van Job's vrienden, Eliphas, komt ook uit Theman (Job 2:11). Er lijkt een algemene anarchie plaats te vinden in Edom. Moord en doodslag regeren in het land.' Ook Job was dus in gevecht met de eeuwige verdoemenis. Dit leidt de mens tot verbrokenheid. Dan zegt Brandenburg : 'We moeten niet vergeten dat Herodes en zijn familie tot de Edomieten behoorden. Wat er gebeurde in de dagen van de kindermoord op Bethlehem is een voortzetting van onze duistere verzen.' Ook Jezus was dus vanaf zijn geboorte al in gevecht met de eeuwige verdoemenis.

652 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication