652

Luther stelt in zijn genesis commentaar dat Kain pretendeerde het beloofde zaad van de vrouw te hebben omdat hij de eerstgeborene was. Hij zag in Abel een bedreiging, dus wilde hij Abel ombrengen, net zoals Saul David wilde ombrengen. Kain deed een beroep op zijn geboorterecht, zoals mammonieten een beroep doen op hun geboorterecht door de verjaardag. Dit zijn geen legale middelen om gaven te krijgen, om loon te verkrijgen, maar dit gaat dus door boerenbedrog. Dit was de reden waarom Ezau afstand deed van zijn geboorterecht. Het bloed was voor hem belangrijker, dam in het hebreeuws-egyptisch, of doem, de besnijdenis. Zo ontving Ezau de eeuwige verdoemenis om hem af te zonderen. Ezau zocht toen tevergeefs de zegen onder tranen. Kain deed een beroep op zijn verjaardag, en vermoordde zo zijn broeder Abel. Luther sprak dat tot Kain het geboorterecht behoorde en de belofte van het gezegende zaad. En dan gaat Kain zijn zonde ook nog eens ontkennen. Luther stelt dat de ontkenning van zonde een dubbele zonde is. We kunnen ook stellen dat als de zonde niet wordt goedgemaakt, dan wordt de zonde telkens weer opnieuw gepleegd. Luther wijst op het feit dat Kain zijn broeder in het geheim vermoordde, toen ze alleen waren. Dit is hoe de verjaardagsgeest werkt. Het komt als een engel des lichts. Kain werkte door de slang, en deze zou vertrapt worden door het vrouwenzaad, door de vrouwenvoet, en hiermee was Kain in worsteling en verloor. Luther : 'Het vlees, nog steeds gehoorzaam aan de wet van zijn aard volgt de dingen van het vlees, terwijl het de dingen van God tegenspreekt. Het resultaat is dat het herstel van dergelijke gaven in ons in het beginstadium is ; maar de volledige tiende van deze soort zal in al zijn volmaaktheid worden weergegeven in het toekomstige leven, wanneer het zondige vlees zal zijn vernietigd door de dood.' Uiteindelijk zal Kain, de slang, als beeld van de fallus, zijn tiende moeten geven, zijn zaad, onder de druk van het vrouwenzaad, wat als een nieuwe geboorte zou zijn. Dit gaat over de onderwerping van het vlees. Luther stelt dan dat het beloofde vrouwenzaad de zonde zou verzwakken. Dit gebeurt door gehoorzaamheid aan het vrouwenzaad, oftewel door de onderwerping van het vlees, van de fallus. Luther : 'Johannes 18: 36: "Mijn koninkrijk is niet van deze wereld." De dienaren van het Woord worstelen met honger, en ze werken onder de haat van alle klassen. Als gevolg kunnen ze geen tirannie uitoefenen; maar zij die koninkrijken bezitten, die staten regeren, die kastelen bezitten en domeinen, zijn uitgerust om tirannie uit te oefenen. (…) God ziet het voor ons onmogelijk om hem in zijn eigen natuur te kennen. Want hij leeft in een ontoegankelijk licht, en wat we kunnen verstaan en begrijpen heeft hij verklaard. (…) "De mens zal mij niet zien en leven", daarom geeft hij een representatie van zichzelf waarin hij zich zo aan ons manifesteert dat we het kunnen grijpen. (…) Zijn onthulde majesteit, dat is God zelf. Hiervan moeten onze ogen worden afgewend. Het kan niet worden vastgegrepen; want in God is niets dan goddelijkheid, en de essentie van God is zijn oneindige wijsheid en almachtige kracht. Deze zijn absoluut ontoegankelijk voor de rede: wat hij heeft gewild volgens de wil van zijn welbehagen, dat hij heeft gezien van eeuwigheid. (...) God heeft geen verlangen gehad om het in dit leven bekend te maken. Hij wenst het te tonen onder bepaalde tekenen of bedekkingen.' Luther noemt vervolgens het zoonschap de weg tot de geestelijke gaven. Alleen de zoon die tot de moederborst komt kan haar melk ontvangen dus. Luther : 'Evenzo Samuël - wat doet hij niet voor Saul? Hij huilt en smeekt met zo'n hevigheid dat God gedwongen is hem in bedwang te houden: "Hoelang zult u rouwen om Saul, aangezien ik hem heb verworpen als koning over Israël?" 1 Sam 16: 1.'

653 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication