654

dan maar strijden tegen het geestelijke en de nuance … de grote vijand … Strijden tegen het smalle pad, de hemelse loondienst, want dat is saai en duurt veel te lang … We willen het nu … Het vlees wil altijd alles nu, wil geen geduld leren … Nee, aan gouden kruizen hangen zij, op gouden wc's zitten zij, met gouden verjaarskalenders … of zijn het grafstenen ? Met de lift gaan ze de grond onder … Nou, ik ben er weer geweest, heb het weer gezien, mij niet gezien … En zo verdichten ze, siamezen ze, hokken ze, om zo nog meer vlees voor de rigil kentse grootmeesters voort te brengen … Koptelefoon besteld voor aan het kruis … Hang hier wel lekker zo … Dat is wat Kreven is, van het engelse 'to crave', smachtend verlangen, vurig wensen. Het is het verlanglijstje van het vlees. Luther heeft de antistoffen tegen rigil kent, maar met moet nog beter genuanceerd worden. Daarom is er de regressie. Luther stelde dat het zoonschap leidt tot de geestelijke gaven. Wat gebeurt er als een zoon van zijn geestelijke natuurmoeder wegloopt ? Dat is zelfabortus. Luther stelt : 'de beker van de duivel is zoet, maar het leidt naar de eeuwige dood.' Luther : 'God verscheen naakt aan Adam ; maar na zijn zonde toonde hij zichzelf in een lawaai, Gen. 3: 8, waaronder hij was bedekt als met een sluier. Dus ook later in de tabernakel werd God versluierd door het heiligdom; en in de woestijn door de pilaar van een wolk en door de pilaar van vuur. Daarom noemt Mozes deze dingen ook "verschijningen" of "schaduwen" van God, waardoor hij zich vervolgens manifesteerde. En Kaïn noemt dat het "gezicht" en de "aanwezigheid" van God waar hij eerder was en zijn offers bracht, Gen. 4:14. Want onze natuur is zo misvormd door zonde, ja verdorven en verloren, dat zij God naakt niet kan begrijpen en verstaan wat hij werkelijk is. Daarom zijn deze bedekkende voorhangsels absoluut noodzakelijk. (…) Degenen die ernaar streven God te bereiken zonder deze sluiers en bedekkingen, proberen de hemel te beklimmen zonder ladder.' Het mag duidelijk zijn dat de gedeformeerde kerk is teruggekeerd tot het rooms katholieke materialisme slechts met een schijn van reformatie. Daarom moet de regressie komen. Luther stelt dat de schepping voort gekomen is uit het licht gevormd van duisternis, dus eigenlijk uit de duisternis zelf. De mens kan niet zonder duisternis, maar moet er van maken wat er van te maken valt. Het is duidelijk dat de mens in Amos 1 strijdt met de eeuwige verdoemenis. Bij Amos 3, stelt de Duitse theoloog P. Schegg (1815-1885) dat het gaat om de aankondiging van straf. God gaat door met dreigementen. Amos was gezonden tot het Noordelijke rijk, ook wel het huis van Jakob genoemd, stelt Schegg, en het noorden betekent in het israelitisch het verborgene en het sieraad. Dit is waartoe Jakob uiteindelijk kwam door zijn strijd op Pniël, oftewel door het toetsen. Uiteindelijk werd Jakob ook Israel genoemd, toen hij tot de grotere hoogten van Pniël kwam. Amos 4 2 De Here Here heeft gezworen bij zijn heiligheid: Voorwaar, zie, dagen zullen over u komen, dat men u met angels zal optrekken en wie van u overblijven met vishaken. 3 Door de bressen zult gij uitgaan, elk recht voor zich heen, en gij zult weggesleept worden naar Haharmon, luidt het woord des Heren. Schegg stelt dat de stukken vlees door spiesjes worden meegesleurd. Hij wijst op sint Jerom die het verbindt aan de moeilijke uitdrukking dat je wordt meegesleept aan het spit en in pannen. Als krijgers, waar ze een kudde grijpen, de beesten in stukken hakken en ieder zijn deel neemt, zo zal

655 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication