663

geen ware vruchtbaarheid, maar oma werkt met reageerbuis truukjes. Die parasieten planten zichzelf wel voort op andere manieren. Maar laat de mens beseffen wat de zaadlozing is voor de voortplanting : bloed. De Israelieten waren bloed-kinderen. De boom aan waterstromen is volgens Haydock een palmboom, als beeld van een lang leven, ook als beeld van de eeuwigheid. Haydock noemt het een psalm waarin de bokken worden afgescheiden, als beeld van de afscheiding van de zonde. Als je dit allemaal letterlijk moet nemen wordt je stapel en stapel gek. Als je het leven letterlijk moet nemen en alles wat mensen zeggen wordt je ook stapel en stapel gek. Het is allemaal allegorisch. Daarom moet Freud terugkomen, de psycho analyse. Als er geen psycho analyse is, dan is alles psychopathisch. Kijken we naar Kain, dan hebben we het over het land Nod, wat ook nog ritmisch gezien in het woord India ligt, nd. Dit is in principe gewoon een Israelitisch-katholieke vertakking die op de context wijst. Kain was de landbouwer, oftewel hij werkte met de bomen, de planten, die beelden zijn van de visvangst. De boom stelt een vis voor die in de netten verstrikt is geraakt, zoals het vlees verstrikt raakt in de hemelse netten. Zo raakte Hobel verstrikt in de Kainitische netten van Nod. Hobel is in de worteltekst de ijdelheid, het ijdele protsende vlees, die zich volgeblazen heeft met adem, en daar staat hij te protsen, alsof het iets voorstelt. Ieder weldenkend mens prikt er doorheen, alleen hijzelf niet. Het is een heel treurig schouwspel. Het trekt de parasieten aan, en het vlees waant het als een vrouw. Dan waant het vlees dat hij sex heeft en zichzelf voortplant. Als dan toch de ogen van de stadse mens opengaan, wat zal de stadse mens dan schrikken. Krioelende parasieten. Geen vrouwen, geen sexualiteit, geen voortplanting, maar krioelende parasieten in zijn vlees die hem levend wegvreten. Alles is slechts een illusie geweest, en hoe vaak moet ik nog waarschuwen ! Profetische kinderen moeten dit dag en nacht op hun netvlies zien hoe de mens maar zo oliedom is en niet wil luisteren en zo weggevreten wordt door deze parasieten. Hiermee worden de profeten dag en nacht geteisterd. Maar als ze het niet zouden zien, dan zou het ook hun lot worden. Daarom vallen ook vele profeten af, want ze verwennen liever de mensen met zoete, bedriegelijke woorden van voorspoed en vrede, opdat ze ook nog een duit in het zakje krijgen. Het zijn gewoon hoed-profeten, die gewoon met de hoed rondgaan, bedelende als honden naar een kluif. Ze moeten altijd wat te kanen hebben. Ze willen de honger niet, ze willen de diepte niet, willen altijd weer naar een feestje. 'Het moet weer,' zeggen ze dan, en ze gaan gewoon. Als muizenvolkeren de ondergang tegemoet. Ze strijden niet, en willen ook niet lijden. Waar leef je dan voor ? Is al dat zoete goed voor de mens ? En zichzelf maar bedriegen alsof ze zichzelf aan de voorwaardes hebben gehouden, verdwaasd en verblind als ze zijn, leugenachtig. Alles draaien ze om, van alles trekken ze hun eigen snelkookpan conclusies, zeer luxe. Overmoedige, laffe zelfovertuiging. Zo van zichzelf overtuigd zijn ze. Hobel, Abel, was de ijdelheid in de worteltekst, en daarom moest Kain er aan afsterven. Hij moest de ijdelheid vangen in het net, net als de boom waarin Absalom verstrikt raakte. Dat is niet letterlijk. Dat is Freudiaanse allegorie, psycho analyse. IJdelheid is altijd weer de broer van de mens. De mens moet het overwinnen en tot Nod gaan. Dat is ook waar het simson verhaal over gaat. Delila, D-L, oftewel de visvangst door de honger. Waarom denk je dat de islam zo groot is geworden ? Dat draait allemaal om de L, allah, de honger. De mens wordt nu in deze netten gevangen, want de mens was afgedwaald. Nu moet de mens sterven, opdat de geestelijke mens tot leven zal komen. Daartoe is Freud gekomen, en Freud meent het. Absalom, het innerlijke kind van David, moest aan het kruis, want er was ook nog zoveel kinderlijk vlees. Sommigen willen gewoon niet opgroeien en komen tot een valse, luie vorm van kinderlijkheid, kinderachtigheid. Daartoe moest Absolom verstrikt raken in de boom, oftewel in de hemelse netten. In de grondtekst gaat het hier over exegese, en dat gebeurt door het hongeren. Zo komt de mens tot de Freudiaanse allegorische betekenissen. Ook het kindervlees moet geofferd

664 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication