679

In de honger komen we niet tot snelle, overmoedige conclusies, maar blijven de dingen vaag en dromerig, opdat de diepere werelden en diepere betekenissen kunnen doorkomen. 10. Ik zag dit geschreven op een muur, en ik begreep het niet. Je komt ook niet tot snelle definities in de honger, maar laat ruimte voor het onbegrip. Geboorte kan niet geforceerd worden, want dat is als het in de buik trappen van een zwangere vrouw. De verdichte werelden zijn gebouwd op miskramen. Hoe begint de bilha die na de vur komt ? Het valt direct met de deur in huis en is zeer duidelijk : vrouwen werden onder de man gesteld door duivelsverzen. De geest septus wordt besproken. Het is een gif wat mannen sterker maakt en vrouwen zwakker. Het is een fundament van de valse kerk. Het heeft te maken met de zondeval. Mannen wilden niet meer hongeren, maar wilden de mammon dienen voor snelle gratificatie en zelfbevrediging. Zo werden zij tot zwijnen. De bilha bespreekt dit proces en roept daarom op tot de filosofische zwijnenjacht. De vrouw was namelijk tot slaaf gemaakt van de zwijnenman. Wat een verschrikkelijk verhaal van de zondeval. De zwijnenman doet zich ook voor onschuldig als een lam, dus daarom is het ook een lamsjacht. De mens moet hiertoe de oorlogskunst en jachtskunst leren. Deze is filosofisch. De mens moet dit niet materialistisch opknappen. De wapens liggen in het verborgene, stelt de bilha. Dit wapen is de vrouw, dus de mens moet het goedmaken met de vrouw. Niet zomaar met elke vrouw, want er zijn ook vleselijke vrouwen, maar met de godin, met de natuurvrouwen. Dezen leven in de mens zelf, in de dieptes van zijn eigen hart, in de dieptes van zijn eigen verstand. De mens mag wanneer de mens slaapt teruggaan tot het paradijs, stelt de bilha. Telkens als de mens slaapt komt de mens weer in contact met de oorspronkelijke orde. De slaap is de moederborst. Jakob viel in slaap op Pniël en kwam zo terug in het paradijs waar hij opnieuw geboren werd. Hier ontving Jakob de wapens en moest leren het zwijn van hebzucht te verslaan. Dit zwijn was altijd ongehoorzaam. Jakob moest lang zoeken naar deze wapens en de plaats waarin ze verborgen lagen. De eerste twaalf boeken van de bilha gaan over Jakob. Daarna gaan veel boeken over Ismael. Deze verhalen vormen de basis van de bilha in het eerste deel. Jakob werd ook Israel genoemd, dus het gaat over Israel en Ismael, oftewel Israel en de Islam. De bilha begint niet met een paradijs situatie, maar valt direct met de deur in huis en begint over de zondeval. Geen adam die zomaar van de vrucht van kennis neemt, maar Jakob die op Pniel strijdt. De vur begint direct met de honger. Er is eerst honger. Zo zien we eerder een beeld van ragnarok. Er kan niet zomaar iets gegeten worden. hoofdstuk 18 de twee jozef's Spaarzaam leven. Het verhaal van Ezau en het verhaal van Jozef komen met elkaar overeen. Ezau is trouwens in het Hebreeuws Esav, dus ze hebben al vrijwel dezelfde naam. Esav was de eerdere Jozef. Beiden hadden een soort eerstgeboorterecht, en bij de tweede Jozef was dat heel symbolisch, omdat hij boven de anderen was gesteld. Beiden hadden hierdoor een soort pronkkleed. Jozef werd vervolgd vanwege zijn dromen en vanwege zijn hemels symbolisch eerstgeboorterecht, omdat hij boven de anderen was gesteld. In het Egyptisch hebben we het dan over Geb of Seb als de

680 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication