714

worden, zoals de natuur het heeft bedoeld. Zorg dat je zowel het rund in je hebt, de leeuw, en de arend, om volledig mens te zijn zoals het is bedoeld. Als je te weinig rund in je hebt, te weinig van het juk, het kruis, dan wordt je een schrokop, dan zal de leeuw je geheel verslinden. De rund is een beeld van de discipline, het minderen. Zo zal de arend ons uiteindelijk opnemen en ons brengen tot de wildernis, zoals ook in het boek Openbaring. Dan zal de aarde ons tegemoetkomen. Het is belangrijk om het beeld van de rund en de leeuw geheiligd te houden door de opname, door het geestelijke, opdat het niet ten onder gaat in het vleselijke. Zo begint het boek Ezechiel. Het volk Israel was in de wildernis dus in een illusie terechtgekomen, in een strik van afgoden, en daarom moest de babylonische ballingschap wel komen. Het volk moest dieper de honger in. Ezechiel 5 16 Wanneer Ik op hen de boze pijlen van de honger afschiet, die verderven zullen, en die Ik afschieten zal om u te verderven, dan zal Ik de honger over u doen toenemen en de staf des broods voor u verbreken. 17 Ik zal honger en verscheurend gedierte over u doen komen, die u van kinderen zullen beroven; pest en bloedvergieten zullen over u komen, en het zwaard zal Ik over u brengen. Ik, de Here, heb het gesproken. Dit moeten we metaforisch begrijpen. Het volk had namelijk overmoedige vruchten voortgebracht, omdat de leeuw niet was verzoend met het rund. Ze moesten terugkeren tot de bron, zoals Ezechiel een balling was aan de rivier de Kebar, oftewel Geb-Ra, of Kephri, Keb-Oru, de baarmoeder van het kruis, van de gesel, de roe. Het volk moest terugkomen tot de moederlijke natuurtucht, het natuuronderricht, als een medicijn. Het is een kruis, een juk, wat de mens moet dragen, om zo tot diepte te komen. Zo zou er geen plaats meer zijn voor onverschilligheid. Ezechiel is het boek van de ballingschap, met als dieptepunt het dal van dorre doodsbeenderen in hoofdstuk 37, maar Zefanja is het boek van de opname, van de scheiding tussen het vleselijke en geestelijke. Het is belangrijk de link te zien tussen Ezechiel en Zefanja, dat Zefanja een belangrijke installatie is in het dal van dorre doodsbeenderen, voor de opname. De arend is dus een belangrijk beeld om de rund en de leeuw in balans te brengen door het vergeestelijken en symbolisch houden. Dit betekent dat als we te weinig van de arend hebben, dan gaan we dingen teveel verletterlijken, en raakt de uiteindelijke betekenis verloren. We moeten dus een dieper zicht krijgen op wat de opname is, dat dit niet zomaar met een druk op de knop gebeurd. Het is een studie proces, de taal van het leven en de natuur te leren kennen. Het is de psycho analyse van de dingen om ons heen. Hierin moet je dus zowel lijden, de rund, als strijden, de leeuw. Lijden betekent contact maken, durven voelen, opdat het later ook genezing kan voortbrengen. Dit is een indiaans medicijn, waardoor het boek Ezechiel ook altijd verbonden is geweest aan Mexico. Kunnen we dit nog verder uitdiepen ? Zoals Ezechiel een griffioen of zwarte arend zag, zo was dit het medicijn wat het volk had uitgeleid tijdens de exodus. En Ezechiel zweefde boven het vleselijke en zijn oog zag alles gebeuren en mocht zich niet aan het vleselijke hechten. Hij was een balling in Babylon en droeg een juk van wat mensen hem aandeden, maar had een schuilplaats in het hemelse woord. Dit mes snijdt aan twee kanten, want mensen zijn vaak niet klaar voor dingen. En alles zal eerst door onszelf heengaan.

715 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication