715

De arend betekent ook de afstand doen van het oude. Alles loslaten om je te onthechten opdat je een zuiver zicht zal hebben, want juist dan gaan er ook weer zoveel andere werelden voor je open, omdat er zoveel nuances nog zijn en andere factoren in het spel die zo zichtbaar worden en een heel ander beeld gaan geven. Daarom zijn verhalen ook zo belangrijk. Hebben wij genoeg van de arend in ons ? Maar ook weer niet teveel, want dan worden we een losbol. Ook de rund en de leeuw zijn belangrijke fundamenten. Kunnen we dit balanzeren ? In een droom misschien ? De arend is ook een beeld van de droom. Het shamanisme bekijkt alles van meerdere kanten. Mijn achtergrond is indiaans, surinaams, vanuit het tropische regenwoud bekeken, vanuit sipaliwini. Het betekent : het behoort te leven, het behoort een organisme te zijn, geen organisatie. Het behoort te ademen, een geheel te vormen. Hierin zou kortzichtigheid fataal zijn. Het behoort iets te zijn van de natuur. En dan hebben we te maken met de stadse wet die ons achtervolgt tot in de wildernis, als een stel dolle honden. Het zwarte arend medicijn is dan een schuilplaats. Wie kan er bestaan als de grote zwarte arend tot de aarde komt ? De golven gaan trager, en dan splitsen ze. Er is een pad voor de shamanen uit de stad, tot de wildernis. Ezechiel zag het dal van dorre doodsbeenderen wat ik ook als kind al zag, en dit waren de doodsbeenderen van de shamanen in een dal van honger, omgebracht. Daarom is er nu de exodus. Daarom moest de grote wolk komen om deze doodsbeenderen weer tot leven te wekken, zoals Ezechiel zag. En toen zag Ezechiel de hemel geopend. Dus het sipaliwini medicijn wat ik hier heb besproken is niet mierzoet, maar bitter. Het is een bitter medicijn, als een medicijnwiel en het is alleen maar zoet op zijn tijd, wanneer de natuur dit toelaat. Het is een wiel van studie. Het medicijn is dus niet plomp zomaar om te genezen, maar moet ook verwonden en doden, het vlees doden, de zondemacht doden. Het medicijn is dus vaak zout op de wonde, om de wond te ontsmetten. Het zijn niet zomaar snoepjes, maar als een talisman, als een leider, een gids, een map. Kunnen wij dit op waarde schatten ? Kunnen we het bekijken vanuit het perspectief van de natuur en niet van de stad ? Niemand vindt het leuk om te lijden en te strijden, maar het is wel nuttig, als onderdelen van een studie proces. Het gaat dus niet om de leuk-waarde, maar om de nuttigheidswaarde. hoofdstuk 35 de jeugd en hun skeletten Een skelet van een dode moeder zit op een stoel. 'Mooie muziek, hè, ma ?' zegt haar zoon, en trapt dan de schedel van het skelet eraf. Dan loopt hij naar de schedel, de doodskop, toe en zegt : 'Wat had je nu nog in te brengen ?' Een zeer luguber beeld van de jeugd van tegenwoordig. De jeugd van tegenwoordig pikt de oude orde niet meer. De jeugd wordt gek gemaakt door de goden van de oude orde. Jeremia riep : Gaat de stad uit, want ze zal vernietigd worden. Kom tot de wildernis, en aanvaard het juk. Hij was als de leeuw die oorlog voerde tot de stad en de mens uitleidde. Ezechiel was het

716 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication